Brev
Kradser sår og bumser
Kære børnetelefon.
Helt siden jeg har været lille har jeg elsket at kradse mine sår af, nu sker det samme med bumser, hvilket jeg syntes er helt vildt pinligt.
Så, jeg har altså akne, og det startede for et år siden. I starten var det ikke spor slemt, men af en eller anden grund, begyndte jeg at kradse, trykke og pille ved det.
Jeg er stoppet med det og kradser nu kun en smule, men jeg er efterladt med kæmpe ar over det hele, og jeg kan dog stadig ikke se på en bums, uden at trykke den ud.
Mvh, Pigen
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Det lader til, at du har fået dig en vane med at klemme bumser eller kradse sår.
Det er jo rigtig nok at det er en dårlig vane, fordi bumser så kan blive mere betændt eller give nogle ar, men det er stadig en dårlig vane som RIGTIG mange har.
Det er utrolig svært at forklare hvorfor det kan føles så tilfredsstillende at kradse i et sår, presse på en bums eller bide en negl, at man slet ikke kan lade være – men det er en følelse mange får.
Man snakker om vanens magt – og det er fordi vaner, også dårlige vaner ligger dybt i os og selvom de kan ændres – så kan det være ret så svært. Det kræver faktisk både tid, selvdisciplin og meget øvelse at ændre på.
Det handler tit om at man også bemærker at man gør de her ting og at man når at stoppe op og tænke over hvad man gør – for det er som regel noget vi gør næsten uden at tænke os om.
Jeg synes faktisk det er ret flot at du har lært dig selv at lade være med at kradse, der er du jo allerede godt på vej til at bryde med en af vanerne.
Jeg tænker på, hvordan du mon har båret dig ad med at stoppe med at kradse? Hvad har du f.eks. sagt til dig selv? Eller hvad har du mon brugt til at aflede dig selv?
Det kan nemlig være en god idé at lægge en strategi, hvis man vil bryde med sine vaner.
Det kan f.eks. være at hver gang man får lyst til at presse en bums, at man i stedet sætter sin yndlingssang på og danser en dans eller at man lave fem sprællemand eller skræller sig selv en gulerod? Men det handler om at aflede sine tanker nok gange indtil man til sidst har mere kontrol over ens trang.
Hvis du beslutter dig for at prøve kræfter med at bryde med vanen så HUSK det tager tid og de fleste vil falde tilbage nogen gange –men i stedet for at slå dig selv i hovedet over de gange du alligevel kommer til at falde i, så ros dig selv for at prøve og for de gange det lykkes dig at lade være.
Al mulig held og lykke til dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen