Konfirmationstøj

Hej
Jeg er en pige på 13 år hvilket også betyder at jeg snart skal konfimeres. Jeg kunne mega godt tænke mig at have en rød jakke et par røde bukser en hvid skjorte og et par hvide converse på sådan lidt jakkesæt agtigt men jeg er bare bange for at folk vi synes det er vildt mærkeligt og måske tro at jeg er trans eller gay ikke at der er noget galt med det men det er jeg bare ikke jeg gider bare ikke at have kjole på.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tillykke med at du snart skal konfirmeres. Det er en stor dag når man vælger, at man gerne vil konfirmeres. Det er dit valg og din dag!

På sådan en dag er det en oplagt mulighed, at tage det tøj på som du virkelig godt kan lide. Du fortæller, at du godt kan lide et jakkesætsagtigt outfit. Det lyder mega flot. Og du er også langt fra den eneste der bliver konfirmeret i et jakkesæt.

Du fortæller, at du kan blive i tvivl om dit tøjvalg, når du tænker på, hvad andre mennesker tænker om dig. Det kan jeg virkelig godt forstå.

Nogle gange når man sammenligner sig med andre, kan man godt blive lidt usikker på sine egne valg. Måske sammenligner du dig med hvad dine venner har på? Hvis de fleste vælger at tage kjole på, kan det måske føles sværere vælge noget andet. Mon det også er nogle af de tanker, du får?

Jeg tænker måske, at det ville hjælpe dig, hvis du prøver at lade være med at sammenligne dig med dine venner – også selvom jeg ved, at det er svært at lade være. Vi har nemlig alle sammen forskellig smag i tøj.

Måske du kan også tale med dine veninder om dine tanker? Det kan være, at du slet ikke den eneste i din vennekreds, der har overvejet et jakkesæt.

Jeg håber meget, at mit svar kunne hjælpe dig. Ellers er du meget velkommen til at ringe eller skrive ind på 116111. Så ser vi på, hvordan vi ellers kan hjælpe dig.

Kærlige hilsner fra BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.