Brev
konfirmation/blå mandag
hej
jeg er en pige på 13 år og skal konfirmeres til Maj. Jeg har fundet en virkelig flot kjole, og den sidder helt perfekt. Men jeg må ikke få nogle nye hvide sko, min mor siger jeg skal bruge mine hvide løbesko til min konfirmation, hvilket jeg ikke har lyst til. en fra min klasse har de samme hvide sko, som hun bruger i hverdagen, jeg kan ikke havde dem på til min konfi når pigen kan gå rundt med dem i fritiden!
Jeg vil gerne se pæn, ren og en lille smule ny ud til min konfirmation og blå mandag, det går ikke jeg har løbesko på til min konfirmation, hvad skal jeg gøre? min mor lytter ikke til mig.
Min mor vil ikke betale for det jeg gerne vil havde på til Blå Mandag, hun mener jeg har en stort forbrug at tøj, men det syndes jeg ikke rigtig jeg har, i forhold til dem fra min klasse.
jeg vil gerne se rigtig pæn ud til begge dage.
Er det mig der er urimelig, eller er det min mor?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Der er mange, der glæder sig rigtig meget til konfirmationen og Blå Mandag! For nogen sker der mange festlige og sjove ting. Men på en eller anden måde er det dér med tøj blevet en vigtig del af de to dage. Nogle gange kan det godt være lidt svært for voksne at forstå, hvorfor noget kan være så vigtigt – fordi det måske ikke er så vigtigt i ‘voksenverdenen’.
Din mor har helt ret i, at det er et stort forbrug af tøj – og måske synes din mor ikke, at der er nødvendigt, at man skal ud og have så mange nye ting, hvis man har noget, der er pænt og rent i skabet. Måske er det ikke så længe siden, du har fået dine hvide kondisko? Og så tænker din mor måske, at dem kan du fint have på?
Hvis din mor går meget op i, at man ikke skal købe alt for meget tøj, hvis man ikke har brug for det, eller hvis hun ikke synes, hun har råd til så meget nyt tøj, kan det være, at I kender nogen, der har en pige på din alder, som måske har noget tøj, du må låne eller som har noget tøj, hun gerne vil sælge?
Der er også rigtig mange sider på nettet, hvor folk sælger deres tøj – og tit kan man slet ikke se, at det har været brugt. Måske kunne du spørge din mor, om I ikke kan kigge på det sammen? Hvis din mor går ind for genbrug, kan det være, at hun er lidt mere åben over for den idé?
Hvis din mor slet ikke er med på dét, kan det måske også hjælpe at tænke på, at selvom det er noget, der betyder rigtig meget for dig, så vil der helt sikkert være rigtig mange af dine klassekammerater, der slet ikke vil tænke over, om de sko eller det tøj, du har på, er splinternyt eller ej. Tit fylder sådan nogle ting meget mere for én selv end for alle andre. Men når mange gør det samme – f.eks. når mange har været ude og købe nyt tøj – er det tit sådan, at man så gerne vil gøre ligesom alle de andre. Derfor kan jeg også godt forstå, at du har brug for, at din mor skal forstå det.
Har du lyst til at prøve at tale med din mor om det igen? Måske kan du vise hende det brev, du har skrevet til os, sammen med svaret her? Måske ser din mor lidt anderledes på det, når hun ser, hvor meget du tænker over det – og hvor meget, det faktisk betyder – selvom det måske ikke er noget, der virker så vigtigt for voksne?
Hvis du har brug for at snakke mere om det, er du også meget velkommen til at SMS’e eller ringe herind på BørneTelefonen på nummer 116 111 eller skrive til og på chatten.
De bedste hilsner
BørneTelefonen