konfirmation/blå mandag

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Der er mange, der glæder sig rigtig meget til konfirmationen og Blå Mandag! For nogen sker der mange festlige og sjove ting. Men på en eller anden måde er det dér med tøj blevet en vigtig del af de to dage. Nogle gange kan det godt være lidt svært for voksne at forstå, hvorfor noget kan være så vigtigt – fordi det måske ikke er så vigtigt i ‘voksenverdenen’.

Din mor har helt ret i, at det er et stort forbrug af tøj – og måske synes din mor ikke, at der er nødvendigt, at man skal ud og have så mange nye ting, hvis man har noget, der er pænt og rent i skabet. Måske er det ikke så længe siden, du har fået dine hvide kondisko? Og så tænker din mor måske, at dem kan du fint have på?

Hvis din mor går meget op i, at man ikke skal købe alt for meget tøj, hvis man ikke har brug for det, eller hvis hun ikke synes, hun har råd til så meget nyt tøj, kan det være, at I kender nogen, der har en pige på din alder, som måske har noget tøj, du må låne eller som har noget tøj, hun gerne vil sælge?

Der er også rigtig mange sider på nettet, hvor folk sælger deres tøj – og tit kan man slet ikke se, at det har været brugt. Måske kunne du spørge din mor, om I ikke kan kigge på det sammen? Hvis din mor går ind for genbrug, kan det være, at hun er lidt mere åben over for den idé?

Hvis din mor slet ikke er med på dét, kan det måske også hjælpe at tænke på, at selvom det er noget, der betyder rigtig meget for dig, så vil der helt sikkert være rigtig mange af dine klassekammerater, der slet ikke vil tænke over, om de sko eller det tøj, du har på, er splinternyt eller ej. Tit fylder sådan nogle ting meget mere for én selv end for alle andre. Men når mange gør det samme – f.eks. når mange har været ude og købe nyt tøj – er det tit sådan, at man så gerne vil gøre ligesom alle de andre. Derfor kan jeg også godt forstå, at du har brug for, at din mor skal forstå det.

Har du lyst til at prøve at tale med din mor om det igen? Måske kan du vise hende det brev, du har skrevet til os, sammen med svaret her? Måske ser din mor lidt anderledes på det, når hun ser, hvor meget du tænker over det – og hvor meget, det faktisk betyder – selvom det måske ikke er noget, der virker så vigtigt for voksne?

Hvis du har brug for at snakke mere om det, er du også meget velkommen til at SMS’e eller ringe herind på BørneTelefonen på nummer 116 111 eller skrive til og på chatten.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.