Brev
Kønsbehåring – go eller nogo?
Hej brevkasse.
Jeg er 14 og er begyndt at komme i puberteten. Jeg er den sidste på årgangen. Det kan godt irriterer mig meget, især da de andre snakker om menstruation, kropsbehåring og bh’er. Føler mig lidt udenfor, da jeg ikke rigtig kan være med til at snakke.
Jeg er selfølgelig kommet i puberteten, men slet ikke luge så meget som dem. Det andet er, at mange barberer sig dernede. Jeg føler meget ubehag når jeg skal i bad til f.eks. idræt. Mange af pigerne fra min klasse har nævnt at det er “klamt” når man har hår dernede, men det er jo helt normalt?
Jeg ved ikke om jeg også kan barbere mig dernede, men har slet IKKE modet til at spørge min mor.
Jeg føler mig meget utilpas med at gå i bad. Nogle af mine veninder vil ikke gå i bad, og “glemmer” håndklædet. Det er en måde at slippe for det, men jeg vil altså i bad..
har i en måde til at få det bedre med at gå i bad, og synes i jeg skal barbere mig dernede??
På forhånd tak.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Som du allerede ved, så er det meget forskelligt, hvornår man kommer i puberteten. Der er ikke rigtig noget man kan gøre for at fremskynde processen. Det gælder altså om at væbne sig med tålmodighed. Det kan være rigtig irriterende, når man er den eneste, der f.eks. ikke har fået menstruation. Ventetiden kunne du måske bruge på, at få en masse tips og tricks fra dine veninder.
Det kan være rigtig stort, at få sin menstruation. Det er også et symbol på, at man er på vej til at blive voksen. Når man har haft menstruation nogle gange, så tror jeg faktisk, at de fleste piger og kvinder synes den tid på måneden kan være ret irriterende.
Nogle er endda så uheldige, at de får mange smerter i underlivet, når de har det. Det kan nogen gange være rigtig besværligt med det menstruation. Det kan derfor være rigtig rart, at ens veninder har fået menstruation før én selv. De kan f.eks. fortælle om, de bedst kan lidt bind eller tamponer. Hvad de gør, hvis de har menstruationssmerter osv. Der kan altså være nogle fordele, ved at få det som en af de sidste i ens venindegruppe.
Jeg synes, at du er mega sej, at du går i bad efter idræt. Det synes jeg virkelig, at du skal holde fast i. Det kan være svært i din alder, at stå ved, hvordan man ser ud og være afslappet i sin egen krop. De piger, der ikke går i bad efter idræt er sikkert lidt usikre på sig selv og deres krop. Jeg tror i nogle klasser bliver det "populært" at springe badet over.
Vi ser alle sammen forskellig ud og det er rigtig godt at få det billede af pige/kvinde kroppen. Der er ingen der er ens og det er da faktisk ret rart, at vi ikke alle sammen ligner hinanden.
Jeg kan ikke fortælle dig, om du skal barbere dig forneden. Du må selv mærke efter, om du synes det er nødvendigt. Du har helt ret i, at det er helt naturligt, at have hår forneden. Alligevel er der rigtig mange, der vælger at fjerne det. Det kan man også sagtens, men man skal gøre sig nogle overvejelser inden man gør det. Der er ogeå ulemper ved at barbere sig. fx hvis barberskraberen eller lignende ikke er ordentlig ren, så skal man være opmærksom på om det er gjort uden for mange snit i huden og man kan få indgroet hår. Så der er altså nogle forskellige ting, man skal være klar over, inden man starter med at barbere sig.
Hvis du er i tvivl så synes jeg, at du skal lade være. Så kan det være, at du for lyst til det på et andet tidspunkt. Det er vigtigt, at man finder ud af, hvordan man har det bedst med sin krop. Hvis du har det bedst med at have hår forneden, så synes jeg, at du skal beholde det. Hvis du vil læse lidt mere om intimbarbering, så kan du kigge her: http://www.sexlinien.dk/emneside-kroppen/intimbarbering.aspx
Når man har det godt med sin egen krop, så bliver man mere lige glad med om andre gør det ene eller det andet. Det kan både være i forhold til barbering, men også om folk går i bad efter idræt eller ej.
Måske kan du blive hende, der gør det populært at gå i bad efter idræt og have hår forneden, hvem ved?
Kærlig hilsen
BørneTelefonen.