Brev
Kærlighed
Jeg behøver råd til at tabe mig.
Jeg kan lide en der hedder Mathias, og jeg føler ikke, jeg har nogen som helst chance hos ham, hvis ikke at jeg taber mig.
Kan I give mig nogle forslag for, hvordan jeg kan gå ned i vægt?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Hvor lyder det dejligt for dig, at du er blevet forelsket i Mathias.
Forelskelse er en rigtig dejlig følelse, men den kan også være svær at bære, hvis man som du er usikker på, om drengen også er forelsket.
Jeg kan godt forstå, at du tænker på, hvad du kan gøre for, at Mathias også bliver forelsket i dig, og jeg kan se, at du har fået den tanke, at du skal tabe dig.
Jeg vil sige til dig, at forelskelse faktisk ikke handler så meget om, hvordan man ser ud, men mere om, hvordan man er. Du skriver ikke, hvorfor du er blevet forelsket i Mathias, men jeg vil gætte på, at det mest er, fordi han er sød, venlig, sjov, interessant, god til sport, en god kammerat eller andre ting, som du sætter pris på.
Så jeg vil gætte på, at hvis Mathias også bliver forelsket i dig, vil det først og fremmest handle om, hvordan du er, og om du har nogle af de egenskaber, som han kan lide.
Måske kan du sørge for, at være sammen med Mathias enten i skolen eller i fritiden, så han får øje på dig. Kan I lave lektier sammen? Lave noget sport sammen? Eller kan du og nogle veninder invitere nogle af drengene til hyggeaften?
Jeg kan ikke sige dig, om det er en god ide, at du taber dig. Men jeg ved, at når man er barn, så er det meget vigtigt, at man får den mad, som kroppen har brug for.
Jeg vil foreslå, at du snakker med sundhedsplejersken på din skole. Hun vil kunne fortælle dig, hvad der er sundt og godt for din krop.
Hvis du ikke ved, hvornår sundhedsplejersken er på skolen, kan du spørge på skolens kontor eller din lærer.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen