Brev
Jeg vil have en anden tøjstil
hej,
jeg vil godt have sort hår med lidt rødt, og have hul i bukserne og lidt makeup på men jeg ved ikke hvad sådan en hedder
jeg ved det hedder et eller andet, men vis du ved det så skriv det pls
men jeg kan også lide at være normal som nu men jeg vil også det her
men jeg ved ikke hvad min mor siger til det hun bliver nok sur eller Tag det som en joke
jeg ved ikke hvad jeg skal gøre og hvordan vennerne fra klassen tager det men jeg har mega lyst til det her og man liver kun en gang
men jeg ved ikke om jeg skal det eller bager være normal
jeg håber på at du kan hjælpe mig 🙂
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng 14 år
Jeg kan forstå på dig, at du godt kan lide at ligne dine kammerater, men at du samtidig også godt kunne tænke dig at prøve en anden stil. Du er bekymret for, hvad din mor vil synes om det og også hvordan dine venner vil reagere på det.
Jeg vil starte med at fortælle dig, at når man kommer i din alder, så er det helt naturligt, at man begynder at danne sig sin egen stil og mening om, hvad man godt kan lide. Den stil, som du beskriver kunne måske være det man kalder ”gotisk stil”? Gotisk stil er dog mest sort, så måske du også tænker lidt “punk”?
Hvis du er bange for, hvordan din mor vil reagere, så kunne du måske fortælle hende, at du er i gang med at finde ud af, hvem du er, og at du har brug for at prøve at gå i noget forskelligt tøj. Når man snakker sammen, og hver især fortæller, hvordan man har det, bliver det ofte lettere at forstå hinanden. Hvad tænker du om det? Måske du og din mor kunne nå frem til, at det er fint, at du prøver at gå i bukser med hul i, men at du ikke skal have make-up på i skole. Eller hvad det nu kan være, der virker som den bedste aftale for jer begge.
Hvis du beslutter dig for at prøve det af, så vil dine klassekammerater sikkert også spørge til din nye stil. Måske du så bare kunne fortælle dem, at du har lyst til at eksperimentere lidt med noget forskelligt tøj? Det kan endda være, du inspirerer andre til at gøre det samme.
Jeg er sikker på, at du nok skal finde frem til lige præcis den stil, som du har det allerbedst med.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen