Brev
Jeg spiser hele tiden
Hej brevkassen.
Jeg er en pige på 14 år og jeg har et problem med mad. Jeg spiser alt alt for meget og kan slet ikke stoppe selvom jeg gerne vil.
Når jeg kommer hjem fra skole spiser jeg hvad der svarer til et aftensmåltid og 3 timer efter spiser jeg to portioner aftenmad.
Det ender ofte med at jeg får ondt i maven og fortryder det rigtig meget. Hver dag tænker jeg at jeg på lave om på det dagen efter men det virker ikke for mig.
Jeg har taget 6-7 kilo på inden for de sidste måneder og det er meget frustrerende da jeg lige havde gjort meget for at tabe mig.
Jeg vejer nu 70 kilo og er 173 cm høj. Egentlig synes jeg ikke jeg er tyk men er bange for at blive det da jeg blev drillet med det i de mindre klasser.
Jeg håber i har en løsning på mit problem da det gør mig rigtig ked af det.
Hilsen A
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære A
Tak for dit brev.
Det kan være rigtig svært at ændre på sine madvaner. Det er tydeligt at det betyder meget for dig og jeg synes det er sejt, at du skriver et brev for at få hjælp til at gøre noget ved det. Jeg håber, du kan bruge de ideer, jeg giver dig.
Det er helt naturligt, at man er sulten om eftermiddagen og derfor også naturligt, at du skal have noget at spise, når du kommer hjem fra skole. Jeg bliver nysgerrig efter, hvad du spiser efter skole? Du skriver, at det svarer til et aftensmåltid, men er det også en form for aftensmad? Grøntsager, knækbrød eller andet groft brød fylder ikke lige så meget som aftensmad og gør måske, at du ikke får så ondt i maven.
Man kan komme til at spise mere end man har brug for, hvis man ikke rigtig ved, hvad man ellers skal lave. Kender du det? Hvad laver du efter skoletid? Har du aftaler med andre, eller går du fx til en fritidsinteresse?
Det er rigtig fint, at du selv tager ansvar for at gøre noget ved dine madvaner, men dine forældre kan måske også hjælpe dig. Har du talt med dem om, at du synes, du spiser for meget og at du er bange for at blive tyk? Det kunne være rigtig godt, hvis du sammen med dem kan blive enige om, hvad du skal spise efter skoletid og at dine forældre sørger for, at I har det derhjemme, når du kommer fra skole. De kan også være med til at støtte dig i, hvor meget du spiser til aftensmad.
Du skriver, at du lige havde gjort meget for at tabe dig. Prøv at tænke på, om du kan gøre noget af det igen. Du har jo nogle erfaringer, som du måske kan bruge.
Der er også den mulighed, at du taler med sundhedsplejersken på skolen. Hun kan både være med til at vurdere din højde og vægt og hun kan give dig nogle ideer til, hvad du kan spise, som er sundt for dig. Hvis du ikke ved, hvornår hun er på skolen, kan du spørge på skolens kontor.
Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen