Brev
Jeg føler mig utilpas i min krop
Hej BB!
Jeg føler mig så tyk… Jeg er 168 cm høj og 69 kg tung.. Når jeg ser ned ad mig selv tænke jeg bare ad…
Jeg ved godt at der er så mange teenagers der siger at de er “ihh og åhh” så tykke, men jeg mener det virkelig! Når jeg står op, så flopper min mave bare ud over mine trusser, det er virkelig træls. Når jeg sidder ned, så får jeg også bare en kæmpe lomme af fedt på maven.
Jeg sidder hele tiden og retter på mit tøj, og gard det er irriterende at man føler at alle kan se ens tykke mave! Jeg har også bollehåndtag, og bukser de sidder bare klamt på mig… Mine arme er også tykke, og jeg bryder mig ikke om at gå med kortarmet af den grund. Det har folk fra min klasse og så drillet mig lidt med for nogle år siden, så der er nok noget om snakken…
Mine lår er også meget tykke, og så har jeg en masse klamme strækmærker på dem. Og så vil jeg ikke gå med shorts af den grund, og det er bare pinligt synes jeg.. Har du nogen ide til hvad jeg kan gøre få at få det bedre med min krop?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 16 år.
Tak for dit brev, hvori du efterlyser ideer til, hvordan du kan få det bedre med din krop. Dit brev giver mig tydeligt indtryk af, at du stort set ikke er tilfreds med noget som helst ved din krop..?
Måske har du smukke øjne, flot hår, velplejede negle, fyldige læber eller hvad ved jeg, det ser du måske ikke, da du er fokuseret på, at du er for tyk... Du har nævnt mange dårlige ting ved dig selv, men jeg får lyst til at foreslå dig at gøre dig selv den tjeneste, at lave en lille øvelse, hvor du skriver bare 3 positive ting ned om dit udseende. Måske vil du opdage at du er så heldig, at de pæne ting er dem, du er født med, og som ikke kan ændres, og at det der generer dig ved dit udseende, faktisk er noget du kan gøre noget ved...
Du skal vide, at din vægt i forhold til din højde, faktisk ligger inden for normalområdet. Du er altså ikke overvægtig. Men derfor kan det sagtens være, at du føler, der er for meget fedt lagret de forkerte steder. Den bedste målestok er jo faktisk at kikke sig selv i spejlet, hvilket jeg også tror, du har gjort en del...
Som du selv skriver, føler rigtig mange teenagere sig tykke, nogen uden grund, men andre får faktisk lidt ekstra fedt på kroppen som teenagere, hvis de så samtidig har usunde spisevaner, og ikke dyrker motion, vil de gå hen og blive rigtig kede af deres udseende.
Du er ked af din krop, og jeg tænker at du har skrevet brevet, fordi du er klar til at gøre noget ved det. Nøgleordene til en forandring er kost og motion. Du skal tænke over, hvad du spiser, spis så lidt sukker som muligt, drik ikke sodavand med sukker i. Hold dig fra kage, chips, slik og hvidt brød. Spis almindelig mad, rugbrød, kød, grøntsager og frugt.
Du skal ikke opfatte det her som en slankekur, men bare bestemme dig for at undlade nogle ting i din kost. Begynd at dyrke motion, spørg en veninde om hun vil være med. Du kan også gå lange ture med din mor eller far. Meld dig ind i et fitnesscenter, eller begynd til en hold sport.
Mulighederne er mange, det er bare at finde noget der passer til dig. Det her handler jo ikke om, at du skal smide en masse kilo, men om at du får strammet kroppen lidt op, og får fedt omdannet til muskler. Jeg tror faktisk, at du vil opleve store ændringer, hvis bare du har motivationen og viljen til at justere lidt på din kost og være mere aktiv.
Held og lykke fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.