Brev
JEG ER VED AT LIGNE EN PIND
Hej bb.
12 årige pige der snart fylder 13, er på 158 cm jeg vejer 37 kg! Jeg har det meget svært ved at få mig selv til at tage på. Mest fordi jeg syntes, jeg er klam, så klam når jeg æder på NORMALE måltids “tider” kan jeg vel godt kalde det for.
Det hele startede med i 3-4.klasse, og var til en fødselsdag, trods alderen endte det med at vi talte om hvad vi vejede. Alle pigerne sagde de vejede der omkring ved 36-38 kg, og TYKKE MIG vejede de SKIDE 48 Kg! Ved godt det lyder til jeg var lidt buttet. ._. Jeg kan BARE huske hvilke reaktioner der kom ud af dem.
Men nu er det blevet omvendt og nu er det dem som vejer ved 45-47 kg, fordi vi er noget en periode med hormoner og alt det der! Jeg har kun 2 venner i klassen, jeg HADER ALLE de andre i klassen. De bagtaler mig, siger. Jeg er irriterende at kigge på fordi jeg er så tynd. De siger også at INGEN kan lide mig, stirre på mig som om jeg er en freak..
Jeg havde fået min menstruation for et år, og nogle måneder siden, og den kommer først med et mellemrum på 4 måneder!! Jeg spiser hver dag kun aftensmad, få snacks om dagen, og en helt masse æblejuice oven i det hele. ):
Sidste gang jeg var ude og cykle sammen med hele klassen til en genbrugsplads, var jeg MEGET tæt på at besvime, inden jeg fik noget og få noget mad og vand. JEG FØLTE MIG SÅ FLOV! Men jeg følte mig også VRED! VRED PÅ INGEN ANDRE END LÆREREN SPURGTE IND TIL MIG! Det eneste de kunne gøre er at kigge, og tale om mig.
Men oven i det gør 7 klasserne ikke det bedre, når de også bagtaler mig, og siger jeg bare tror jeg er den pæneste i verden, når jeg har det af lort til indeni når jeg hver gang får lidt selvtillid, og tillid til andre skal der altid være nogen og FLÅ det ned. Nu er jeg nået det år, hvor jeg ikke vil finde mig i det mere, og hormoner gør det jo ikke en dyt bedre. Jeg ved ikke hvad jeg skal stille op med mine følelser, tænker eller mig selv længere? Jeg føler mig kun velkommen ved mine 2 bedste og dejligste venner.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år,
Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du bl.a. fortæller, at du har svært ved at spise på "normale måltids tider", og at du hver dag kun spiser aftensmad, få snacks samt drikker æblejuice. Du fortæller også, at du på en udflugt med din klasse var ved at besvime, idet du ikke havde fået noget mad eller drikke hele dagen.
Jeg må indrømme, at jeg, når jeg læser dit brev, bliver en smule bekymret for din kropsvægt og udvikling... Mon dine forældre ved, at du kun spiser et hovedmåltid om dagen, og mon de ved, at du var ved at besvime på din udflugt med klassen?
I teenage- og ungdomsårene forandres og udvikles ens krop fra pige til kvinde. Piger udvikler bryster, får bredere hofter, større numse og lår... Hormonerne, som du også nævner, flyver rundt i kroppen, og man er ikke altid selv herre over, hvad man siger og gør. Nogen unge har det fint med den forandring der sker - andre har det mindre godt med det, og synes bl.a. (som du måske?), at de er "klamme" (ikke at der er noget, der er mere rigtigt end andet).
Det jeg prøver at sige er, at det er helt normalt og naturligt, at man i perioder af ens liv har svært ved at kunne lide sin egen krop, og hvad der sker med den (man kan nemlig ikke selv kontrollere dens udvikling). Det er naturligt og normalt i perioder at føle at man er for tyk, for tynd, for lav, for høj, for bred, for smal...
Dermed ikke sagt, at man skal holde op med at spise... din krop har nemlig brug for sund kost til at udvikle sig (kosten er kroppens benzin...).
Mon du kan tale med nogen om dit behov for ikke at spise..? Jeg tænker nemlig, at det måske ville være en god idé, hvis du fandt en voksen, du har tillid til, som kunne lytte til dig, og støtte og hjælpe dig til at få lyst til mad igen, men også lytte og snakke med dig omkring din selvtillid. Det kunne være dine forældre, en lærer fra din skole, din sundhedsplejerske eller måske en af dine venners mor. Tror du, at det kunne være en mulighed..?
At din menstruation udebliver i måneder kan måske både være fordi, du har et begrænset kost indtag (at kroppen ikke får, hvad den har brug for) ... men det kan også "bare" være fordi, den ikke er blevet regelmæssig endnu. Måske du kunne kontakte din læge og få en samtale med ham eller hende om det..?
Du fortæller også, at du føler, at de andre i din klasse bagtaler dig, fordi du er blevet tynd - at de stirrer på dig, som om du er en freak - Mon det er rigtig forstået..?
Jeg tænker, at en mulighed kunne være, at du tog en snak med en lærer du har tillid til (din klasselærer eller en anden?) - at du prøver at fortælle, hvordan du har det i klassen, hvad du føler, de andre gør, når du træder ind i klassen... Tror du, at du kan det?
En mulighed kunne måske være, at du tog en af dine bedste venner med - jeg tænker, at de kunne støtte op om din fortælling... En anden mulighed kunne være, at du tog dine forældre med - mon du taler godt med dem?
Under alle om stændigheder, er det ikke ok, at de bagtaler dig, eller at de siger, at ingen kan lide dig... og jeg kan godt forstå, at du har fået nok!
Alle har børn og unge har nemlig ret til et skoleliv, hvor de bliver mødt og forstået som dem de er. Hvis du oplever det anderledes i din klasse, skal din lærer ikke kun hjælpe dig men hele klassen. Hjælpe jer alle til at få skabt en god måde at være sammen på, hvor alle føler sig som en del af fællesskabet - Kan du mon følge mig?
Du skal vide, at du er meget velkommen til at ringe eller SMS's til BørneTelefonen på 116 111 eller at logge på BørneChatten, hvis du har brug for at tale din situation i gennem med en af vores rådgivere der. Vi vil gerne lytte til dig og hjælpe dig.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.