jeg er underudviklet

kære BB.

Jeg er en pige på 13 år der går med mange bekymringer til hverdag. Først og fremmest er jeg undervægtig. jeg er 155 høj og jeg vejer 33 kg.

jeg har altid været den pige i klassen der var den mindst udviklede. og det værste er at jeg er den ældste. selvom nogen af de andre piger næsten er et år ældre end mig er de stadig meget mere udviklet end mig. de er alle sammen begyndt at gå med bh men jeg har næsten ikke nogen bryster. Jeg begyndte at få meget små bryster for et års tid siden men der er bare ikke sket noget.

jeg har heler ikke køns behåring eller menstruation endnu men jeg har haft udflåd i 2 år. jeg ved ikke om der er noget galt med mig fordi jeg slet ikke vokser selvom jeg er 13 (snart 14)

det går mig virkelig meget på i hverdagen at jeg er så lille og spinkel. til hverdag spiser jeg helt normalt altså morgenmad-frokost-aftensmad i store portioner men jeg tager ikke på af det.

der var mange spørgsmål men håber at i kan hjælpe med at fortælle mig om der er noget galt!

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Det er meget forskelligt, hvornår man får former, kønshår, menstruation osv. i teen perioden. Så det lyder ikke som om, at der er noget galt med dig. Din udvikling lyder helt normal, selvom jeg godt kan forstå, at det er lidt øv og at det bekymrer dig. Nogle piger starter allerede i 9 års alderen, andre piger bliver 16-17 inden det sker.

Der sker så meget med kroppen i teenageårene og alle vokser i forskelligt tempo. Nogle vokser f.eks. hurtigt i højden, og er måske super tynde. Andre vokser langsomt i højden og derfor virker det som om, at de har mere fedt på kroppen. Nogle får bryster tidligt og andre sent.

I din alder er det meget almindeligt, at man sammenligner sig selv med veninderne. Det er tit nemmest at se det gode ved andre, og så glemme at lægge mærke til det gode ved en selv. Du er i en alder hvor der sker forskellige ting med kroppen og i de næste par år vil både højde og vægt ændre sig. Så der kan være meget store forskelle på, hvor langt man er, selvom man går i samme klasse. Det kan måske også betyde, at man har svært ved at forstå hinanden, man kan blive usikker og føle sig anderledes eller forkert.

Jeg kan ikke sige noget om, hvornår du får større bryster, hår eller menstruation - men måske kan din mor eller en storesøster være dig til hjælp. Vores pubertetsudvikling er nemlig i stor grad genetisk bestemt. Så det ville være en god idé at spørge din mor, om hun husker, hvornår hun fik det – eller din søster.

Mange piger og kvinder har udflåd. Udflåd er som regel hvidt, eller gennemsigtigt og lugter ikke grimt. Det er helt normalt at have udflåd, og det kan være forstadiet til at menstruationen snart begynder.

Angående din vægt, så kan jeg godt se at den er lav. Men hvis du har fin energi til at klare hverdagen, synes jeg at du skal give det tid og slippe bekymringen lidt. Her tænker jeg, at du er i ”vokseperioden” og at du sandsynligvis tager et "vokse-spring" på et tidspunkt. Hvis du stadig er bekymret for, om alt er som det skal være, kan du til enhver tid vælge at gå til læge eller sundhedsplejersken. De ved meget mere om vægt, udvikling osv.

Man siger, at en pige på din alder skal lave en times aktiv bevægelse om dagen. Her tæller det også med, hvis du har en aktiv sport i skolen, eller fx. cykler frem og tilbage. Sport vil hjælpe med at styrke kroppen, så den ser stærkere ud. Det styrker også din udstråling og det giver dig kropsglæde.

Jeg håber, at svaret her har kunne hjælpe og give lidt ro.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.