Brev
Jeg er TYK!
Hej børnetelefonen.
Som overskriften siger er jeg bare tyk. Er træt af det og vil blive tynd. Men problemet er at mine forældre de bakker mig ikke op! Eller min mor gør det ikke. Hun siger at JEG skal blive tynd, men alligevel er hun ligeglad med hvad familien spiser. Hun laver kun mad til mig som er bare ikke sundt!
Når de handler skal de have cola, 7UP eller Miranda og så andet. Hver gang jeg ser det mad VIL jeg bare spise det. Men det irritere mig at selv mine søskende siger “Bare KIG på dig selv” og det gør mig ked af det at de SELV ikke PRØVER at hjælpe mig.
Alt det mad mor giver mig gør mig doven. Og så er jeg ikke aktiv nok til at løbe, eller svømme eller bare gå hen til GYM. Er så ked af det. Selv alt det tøj jeg går i er bare grimt og jeg ser tyk ud i det. Jeg er 150 cm høj, og 60 kilo. 🙁
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 12 år.
Tak for dit brev... Det er dejligt, du skriver ind til BørneBrevkassen, for jeg tror flere børn og unge kan genkende det, du beskriver.
Du vil gerne tabe dig og spise sundere, men det er helt rigtigt, at det er meget svært, hvis din familie ikke bakker dig op... Jeg tænker, at du måske kan søge hjælp hos din skoles sundhedsplejerske. Måske hun vil kunne hjælpe dig med at få talt med dine forældre om sund kost... For jeg kan sagtens forstå, at det er svært at lade være med at spise og drikke de usunde ting, når de står lige for næsen af dig.
Måske det var noget, du kunne prøve? På de fleste skoler kan man selv henvende sig til sundhedsplejersken, men du kan også få hjælp fra din lærer til kontakten.
Jeg håber, det er et råd, du kan bruge..? Ellers er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen eller logge på BørneChatten og tale med vores rådgivere om, hvad du ellers kan gøre for at få dine forældre og din familie til at hjælpe dig med at spise sundere. Så vidt jeg kan se ud fra dine mål, er det jo bestemt ikke meget, du skal tabe dig, så det vil helt sikkert kunne hjælpe at spise sundere og dyrke mere motion, som du allerede så flot selv har tænkt.
Jeg håber, det lykkes for dig.
Med venlig hilsen
BørneBrevkassen
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.