Jeg er tyk

Hej jeg er en pige på 12 snart 13 (2 måneder)

jeg er 170 cm høj IV min vægt er ca 71 kg.

Jeg føler om maget tyk og føler alle griner af min i omklædning til idræt.

Alle siger jeg er perfekt og jeg ik er tyk, og de siger også at andre k min klasse er rykker und mig, men jeg tror ikke på dem.

På det siste er jeg begyndt om går ind på alle mulige hjemmesider vor man kan se om man er overvægtig, nogen siger jeg er maget tyk og andre siger jeg er normal.

Jeg vil godt tabe mig og løbe. Men jeg kan ik løbe da jeg har haft problemer med mit ben i 3 år.

Hvad skal jeg gøre?

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Jeg kan godt forstå det ikke føles rart at være i tvivl om du er for tyk eller ej. Og jeg kan sagtens forstå, at du har lyst til at gøre noget, så du kan få en god følelse med din krop.

For at for den bedste vurdering, synes jeg, at du skal spørge lægen. Du kan også fortælle din mor, hvordan du har det og sige at du gerne vil have lægens vurdering.

Det er nemlig ikke til at finde ud af med alle de test på nettet. De fleste test er til voksne og dem kan man ikke bruge til børn og unge. Der gælder nemlig nogle helt andre ting, når man er i voksealderen.

I teenager alderen vokser alle i forskellige tempo. Ofte gør kroppen det, at den ligesom laver hud og væv til at kunne rykke i højden. Derfor kan man altså tro, at man er tyk - men inden længe vil kroppen vokse i højden.

Hvis man spørger de andre piger, så har de sikkert også hver især noget ved deres krop, som de er utilfredse med. Det er meget almindeligt at man måske er lidt flov over det, man er utilfreds med. Og derfor snakker man ikke om det, så man tror at alle de andre er perfekte.

Det er muligt få en fastere og sundere krop, ved at spise sundt, motionere dagligt, drikke vand og få en sund og nærende kost. Og har man brug for at tabe sig, skal man bare gøre noget mere af det samme, altså spise sundt, dyrke motion og måske drikke lidt mere vand, hvis man sveder meget.

Eksempler på at spise sundt:

Jeg kan foreslå dig at starte dagen med et solidt måltid, altså noget med protein, fibre, frugt og grønt.

Til frokost kan du måske spise rugbrød, rester fra aftensmaden, grønt og frugt

Hvis du spiser godt til morgen og frokost, vil du opdage at du har god energi igennem dagen. Det hjælper på koncentration og udholdenhed.

Eksempler på motion du måske kan lave, selv om knæet driller - og det skal helst være sjovt:

Gåture i hurtigt tempo, lege tagfat med venner og familie, hoppe i sjippetov, svømme, danse, lege på legepladsen og gerne noget med at bruge hele kroppen (armgang, gynge, balancere, kravle), cykle, gymnastik, slå græsplænen, Yoga og gulvøvelser. Styrke, stabilitet og balancetræning for dit knæ. Måske kan din læge også guide her? Eller måske har du fået øvelser fra en fysioterapeut.

Men først og fremmest vil jeg anbefale, at du lige snakker med lægen og dine forældre om det. For at være helt sikker på, hvad der er bedst at gøre.

Kærlig  hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.