Jeg er overvægtig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13

Tusind tak for dit brev. Hvor er det bare mange fine tanker du har gjort dig. Tak fordi du deler, det du tumler med, med BørneBrevkassen.

Det lyder som om, din familie er opmærksom på jeres vægt og, at din mor er en god støtte. Du fortæller, at du ikke rigtigt dyrker nogen form for sport, da du finder det kedeligt; og at det er hårdt for dig at være på kur hele tiden...
Jeg kan godt forstå, at du finder det svært, og at du ind i mellem kan være lige ved at give op. Jeg ved, at overvægt ofte medfører begrænsninger ift. f.eks. tøjkøb, motion og lignende, så der er ikke noget at sige til, du rigtig gerne vil ændre på det.
Jeg tænker, om du mon har talt med din sundhedsplejerske på skolen omkring din vægt, og at du gerne vil tabe dig..? Årsagen til at jeg spørger ind til dette er fordi, at jeg ved, at andre unge, som har døjet med overvægt, har fået råd og vejledning hos deres sundhedsplejerske. En anden mulighed er at gå til din læge - og måske du kunne hive din mor med..? Dit stofskifte kan måske og spille ind.. Men det vil din læge kunne vurdere.
Måske kender lægen/ sundhedsplejersken til nogen særlige tilbud til unge, der gerne vil tabe sig? Det kan både handle om kostvejledning men også om, hvordan man får dyrket motion på en måde, som er til at holde ud/ måske endda er sjovt. Disse tilbud findes efterhånden i mange kommuner, og det kan være en god støtte at få vejledning fra fagfolk...
Hvis ikke, der findes særlige motionshold for overvægtige i nærheden af dig, så kan du måske alligevel finde ud af, om der er en sport, du kunne finde spændende...? Der er et hav af muligheder - også for dem, som ikke synes at sport er det fedeste.. Bl.a. er Zumba en mulighed, hvis man holder af at danse (så er det motion på en sjov måde..)
-Og ellers så kan daglige gåture i højt tempo altså også gøre det ud for motion. Det kunne du evt. gøre sammen med en veninde eller din mor, og så kunne I gå og hyggesnakke imens..? Eller du kunne lytte til noget fedt musik, mens du går..?
Omkring at det kan være svært at sige nej tak til et stykke kage, så tænker jeg, at dine veninder vil have fuld forståelse for din begrundelse.. Og måske det kan være en hjælp at tænke på det, som en livstilsændring og ikke en kur... ?

Vis gerne dit brev og mit svar til din mor eller far, hvis du tænker,at det kan være med til at pointere, hvor dårligt du har det med din overvægt, og at du rigtigt gerne vil tabe dig...

Skule du have behov for at drøfte situationen yderligere, så sidder der gode rådgivere klar på BørneTelefonen. Ring 116 111. Det er anonymt og gratis!

Pøj pøj med vægttabet og din kommende konfirmation!

Varme hilsner BørneBrevKassen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.