Jeg er for tyk og min mor vil ikke hjælpe mig!

jeg er en 15 årig som er alt alt for tyk jeg vejer ca. 86,2 og er 173 cm høj, jeg vil rigtig gerne på julemærkehjem for og tabe mig men min mor vil ikke give mig lov. hver gang spørger hende kommer vi op og skændes og jeg bliver ked af det:( jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke må.

jeg har prøvet så mange forskellig slankekure uden at de har hjulpet mig, jeg tror lidt at min mor er ligelad med mig og jeg kan ikke snakke med min far fordi han døde for 7 år siden det er der jeg begyndte og tage på. vil i ikke nok hjælpe mig jeg ved godt at der er mange der har det 10 gange værre end mig.

knus og kram Den FEDE pige!

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,
Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen - Jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig.

Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at det måske ikke er endnu en slankekur, der skal til, men måske mere en kostændring (hjemme hos dig og din mor) og en drøftelse af motion i din dagligdag, der kunne være en god idé (?)

Jeg ved ikke, om du stadig går i skole..? Men en mulighed kunne være, at du kontaktede din sundhedsplejerske på din skole for at få støtte og hjælpe til at tale om og lægge en plan for, hvilket og hvor meget mad du skal have i løbet af en dag og evt. hvilken form for motion, du godt kan lide at dyrke.

Tror du, at du kan det..?

En mulighed kunne også være, at du tog kontakt til din læge og bad ham/hende om støtte og vejledning i et varigt vægttab...

Grunden til at jeg ikke foreslår endnu en slankekur er både, at du har dårlige erfaringer med, at det ikke virker, og at jeg tror, at det kan være svært at holde vægttabet efterfølgende, hvis man bare begynder at spise det samme igen som før man gik på slankekur - kan du mon følge mig i det..?

Så det jeg tror din sundhedsplejerske eller læge skal støtte dig i er, at tale med dig om, hvad sund kost er, motion osv.

Jeg kan godt forstå, hvis du synes, det er svært at tabe dig, især hvis du ikke føler, at du har opbakning fra din mor. - Men kunne du måske tage en voksen med til samtaler hos din sundhedsplejerske og læge - én voksen du har tillid til, og som du ved vil støtte dig..? Det kunne være et andet familiemedlem, en lærer fra din skole eller måske en god nabo.

Jeg tænker nemlig, at det lyder som om, du har brug for støtte til både at lægge din kost om og støtte i at få sagt til din mor, hvor meget det betyder for dig, at hun hjælper og er der for dig...

Jeg ved ikke, om du dyrker nogen former for sport, men kunne du måske overveje, hvad du synes er sjovt - Holdsport? Styrketræning? Løb? Dans? Mulighederne er mange... Det jeg tænker er vigtigt, når man skal dyrke sport er at finde noget, man synes er sjovt - noget som giver én energi og glæde.
Måske kunne du sammen med en veninde begynde at gå til noget..? Kunne det være en mulighed..?

Jeg har prøvet at undersøge, om du har mulighed for at komme på et julemærkehjem. Desværre lyder det som om, at man skal have sendt sin ansøgning inden man er fyldt 14 år... Måske du kunne tale med din sundhedsplejerske eller læge, om der er andre muligheder... En del kommuner har faktisk særlige tilbud til børn og unge, som har brug for at gå ned i vægt.

Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge på UngeChatten, hvis du har brug for at vende din situation med an af vores dygtige rådgivere der - måske de kan give dig nogen andre gode råd.

Kærlig hilsen
BørneBrevkassen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.