Brev
Jeg er for tyk.
Jeg er en fjortenårig pige. Jeg har altid været tilfreds med min vægt og min højde. Mine spisevaner har været normale i mange år. Men for 3 måneder siden begyndte jeg at tvivle på, om jeg overhovedet var tynd nok. Om jeg var for tyk.
Jeg er så bange hele tiden. Jeg har ikke turdet veje mig. Jeg siger til mine veninder at jeg vejer 40 kg. men jeg ved det faktisk ikke. Jeg tror at jeg vejer omkring 45, og jeg skammer mig vildt meget over det. Jeg skrev i aftes med en af mine søde venner, som sagde at jeg burde få professionel hjælp. Jeg håbede så at jeg kunne nå at skrive med en af jer. Men nu sender jeg er brev.
Jeg er bange for at jeg er begyndt at få anoreksi. Jeg hader at spise, jeg synes jeg ser tyk ud, jeg spiser højst 1000 kalorier hver dag og drikker mange liter vand. Jeg tør ikke spise for jeg er bange for at blive tyk. Vil I ikke nok hjælpe mig? Jeg vil ikke have professionel hjælp.. ikke endnu..
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 14 år Tusind tak for dit brev. Det er flot, at du skriver ind til BørneBrevkassen. Du skriver, at du er bange for, at du er ved at udvikle anoreksi, og at du gerne vil have hjælp, men ikke professionel hjælp. Her tænker jeg, du mener en psykolog..?
Det er meget almindeligt, at man som 14 årlig bliver mere opmærksom på sin vægt og måske på sin krop i det hele taget. Imidlertid virker det til, at du er mere optaget end de fleste... Og jeg tror, du har helt ret i, at det vil være en god ide for dig at tale med en voksen.
Du skriver ikke noget om din mor og far, men måske du ville kunne tale med dem? Det kan også være, det ville være en mulighed for dig at kontakte sundhedsplejersken på din skole, eller måske du kan komme i tanke om en anden voksen, der vil kunne hjælpe dig med igen at få et mere afslappet forhold til mad og din krop?
Jeg tænker, du allerede har mange sunde tanker omkring mad og din krop, men det lyder som om, andre tanker har fået mere plads, og så tænker jeg, at det er en rigtig god ide at tale med en voksen, der kan hjælpe dig med at finde plads til de sunde tanker og vaner igen.
Jeg synes, det er rigtig flot, at du så tidligt søger hjælp. Jeg håber, du blandt mine ideer fandt en, du tænker vil kunne hjælpe dig... Men sidder du stadig og er tvivl om, hvem du kan gå til, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen eller logge på UngeChatten og få flere ideer til, hvem du kan gå til for at få hjælp.
Med venlig hilsenBørneBrevkassen
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.