Jeg er fed!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære S på 13 år

Tak for dit brev til BørneBrevkassen. Det er godt, du skriver herind og fortæller om, hvordan du har det med din vægt.

Det kan være rigtigt svært, hvis man ikke har det godt med den måde, man ser ud på. Jeg kan godt forstå, hvis du bliver ked af det, når du ikke føler, det lykkes at tabe dig, når du gerne vil det.

Jeg ved godt, at det sikkert vil være rart med hurtige resultater på vægten, men desværre er det ikke så lige til. Når du ser dig i spejlet, er der mange ting, der spiller ind, som du og andre ikke helt er herre over. Alle er udstyret med en arvemasse, der bestemmer, om vi er eksempelvis høje eller lave. Den bestemmer også lidt, om brysterne er store eller små, og hvordan resten af kroppen har tendens til at udvikle sig.

Når det er sagt, kan jeg ikke udtale mig direkte om din vægt. Jeg tænker mere på, hvordan du har det med dig selv. Jeg spekulerer på, om det er noget, du kan tale med eksempelvis dine forældre om? Kan de måske hjælpe dig med at have nogle sunde ting i huset som gulerødder, agurker og lignede, både som mellemmåltid og til måltiderne er det vigtigt at få sund mad, der mætter godt, så man ikke bliver lækkersulten og kommer til at spise usunde ting.

Specielt i din alder, hvor der sker meget med din krop, og den bliver mere voksen at se på efterhånden, er det vigtigt, at du ikke selv pludselig beslutter dig for at sulte dig. Din krop kan så risikere at mangle vitaminer, og du kan måske opleve hovedpine eller lignende.

Hvis du gerne vil ændre på dine former, kan det også være en god ide for dig at dyrke motion. Måske er du ikke til en masse holdsport, men en god rask gåtur eller en cykeltur kan også være en god ide, hvad tænker du om sådan en ide?

Har du tænkt på, om der måske ovnen i købet kunne være et lille fritidsjob i at tilbyde folk at lufte deres hunde om eftermiddagen?

Måske kan du selv komme på andre ideer til, hvordan du kan få motion, samtidig med at det bliver en god oplevelse. Er der eksempelvis nogen i det område du bor i, der kunne trænge til havehjælp?

Eller du kan måske sammen med dine forældre lave sund mad hjemme. Det er vigtigt, at de støtter dig og hjælper dig, for det kan være svært at tage ansvar for alene. Måske kan sundhedsplejersken på din skole hjælpe dig og din familie med, hvordan I alle sammen kan gøre noget, så du får det bedre med dig selv og din vægt. Kan du prøve at få en snak med hende, inden sommerferien?

Du er også meget velkommen til, at ringe eller SMS'e til BørneTelefonen på 116 111, hvis du gerne vil tale med en af rådgiverne om, hvordan du har det.

Mange kærlige hilsner

BørneBrevkassen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.