Jeg er besat af min vægt

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak for dit brev, jeg er rigtig glad for at du har skrevet ind til os, for det lyder som om, det er lidt svært at overskue selv, og det kan jeg faktisk godt forstå. Det er vigtigt for mig at fortælle, at der er rigtig mange, både piger og drenge, der på et eller andet tidspunkt i deres liv får et lidt besværligt forhold til enten mad eller deres krop (eller begge dele). Jeg vil starte med at fortælle, at 65 kg for mig lyder som en helt perfekt vægt til en 15-årig pige, der er 172 cm høj, men jeg er også godt klar over, at hvis du ikke selv føler det sådan, så kan det være lige meget, hvad der egentlig er en god vægt.
Du skriver ikke så meget i dit brev om, hvad det i virkeligheden handler om. Er det fordi, du synes at mad er ulækkert, at du ikke spiser så meget, eller er det fordi du gerne vil tabe dig? Eller måske en hel 3. ting..? Men én ting er sikkert, det er på ingen måde sundt for din krop at løbe 15 km om ugen, hvis du næsten ikke spiser. Det bedste, du kan gøre for din krop, er uden tvivl at spise sundt, samtidig med at du motionerer. Jeg ved ikke, om du kender den side, der hedder http://www.lmsspiseforstyrrelser.dk/? Det er en side, hvor du kan læse om alle de forskellige slags problemer, man kan have med mad og kroppen. Du kan også læse historier fra andre, som har eller har haft problemer med mad eller deres krop på den ene eller anden måde, og du kan søge rådgivning, ligesom du kan her hos os. Du fortæller i dit brev, at du synes, det er rigtig svært at være sammen med dine veninder, fordi der er så mange situationer, der handler om mad. Har du mon talt med nogen af dine veninder om, hvordan du går og har det - eller med nogen andre? Jeg ved, at der er rigtig mange, som synes det er en kæmpe lettelse at få fortalt andre om det, som de synes er svært, også selvom det kan være rigtig svært at komme i gang. Inde på den side, jeg fortalte om ovenfor, kan ens pårørende faktisk også læse om, hvordan de eventuelt kan hjælpe, så det kan du måske foreslå dine veninder at læse, hvis de kunne tænke sig at vide lidt mere om det? Jeg håber, at du snart får det bedre, og ellers er du altid velkommen til at skrive herind igen, eller måske prøve at snakke med en af vores rådgivere på BørneTelefonen på 116 111 eller UngeChatten. De bedste hilsner BørneBrevkassen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.