Brev
Jaloux på bedste ven og utilfreds med udseende
Hej Børnetelefon
Jeg er en pige på 15 år. Jeg har en vennegruppe der består af mig, to piger og to drenge.
Jeg har i noget tid nu været utilfreds med mit udseende. Jeg er hverken over- eller undervægtig, men jeg føler mig hele tiden grim.
Nogle gange kan jeg slet ikke klare at være på de sociale medier, hvor man ser alle de flotte kroppe, og alle de piger man kender der bare er hundrede gange pænere end mig.
Men problemet er ikke som sådan det. Jeg kan mærke at jeg er jaloux på en af pigerne i min vennegruppe. Hun er rigtig flot. Smukt ansigt, flot krop og sprudlende personlighed, og så får hun alle fyrene. Hun kommer selvfølgelig ikke i nærheden af dem jeg interesserer mig for, men der er bare så mange der vil hende, og det er altid de lækre og søde fyre.
De få der vil mig, ser jeg kun som venner, og jeg bliver så ked når de spørger mig eller hentyder til at de vil mere, for jeg vil ikke afvise dem.
Jeg kan bare mærke hvor ked af det jeg bliver når jeg ser alle de flotte fyre, og jeg bliver så ked af det og føler mig bare så falsk når jeg støtter op om hende.
Tvivl ikke, jeg elsker hende. Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre? For hvordan skal en lækker dreng jeg kan lide nogensinde kunne lide mig, hvis jeg ikke selv kan?
Og hvad skal jeg gøre med min bedste veninde? Jeg bliver så jaloux på hende hele tiden…
Hilsen en fortvivlet pige
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Mange tak for dit ærlige brev om hvordan du går og har det. Jeg synes det er super godt, at du opsøger hjælp til hvad du skal gøre, så du kan få det bedre og slippe for at være jaloux på din veninde.
Det lyder dejligt at du er med i en vennegruppe og at du har en veninde som er loyal og trofast overfor dig og som du holder meget af.
Det lyder derimod meget ubehageligt at du bliver ked af det, når du kommer til at sammenligne dig selv med din veninde og kommer til at miste selvtilliden, fordi du synes hun er smuk og meget populær hos drengene.
Som ung er det almindeligt at sammenligne sig med andre - og måske særligt sine veninder, men det lyder til at det fylder for meget i din relation til din veninde.
Har du overvejet at tale med hende om det? Altså at du nogle gange bliver lidt usikker på dig selv, fordi du sammenligner dig med hendes udseende og personlighed? Du kunne måske sige til hende at du holder meget af hende, men at du nogle gange bliver lidt jaloux på hende  - og så forklare hende hvorfor.
Måske kan det hjælpe dig at høre, hvis hun også har nogle områder hvor hun går og bliver lidt usikker eller hvor hun sammenligner sig selv med dig eller andre.
Udfra hvad du beskriver, så lyder det også til at der er fyre der er interesseret i dig - det er bare nogle som du ikke er interesseret i. Jeg tænker, du må øve dig i at afvise dem på en sød og respektfuld måde, så du ikke behøver bliver ked af at det.
Og vær tålmodig - en dag er der også en fyr som du synes der er lækker, som synes det samme om dig. I mellemtiden så prøv at vende dit fokus til hvad du godt kan lide ved dig selv - og prøv at stoppe tankerne, når de vil kritisere dig.
Prøv at finde de ting ved dig selv du godt kan lide - få evt dine venner til at hjælpe dig. Det kan både være ting ved dit udseende, men lige så meget ting ved din måde at være på.
Måske vil det hjælpe at skrive tingene ned og så huske dig selv på de ting, når du bliver ked af det eller jaloux på din veninde.
I forhold til de sociale medier, så tænker jeg måske du i en periode skal lade være med at følge de "perfekte piger", som lægger billeder op, som gør du får det skidt.
Og samtidig huske at mange af de billeder, der ligger på de sociale medier er retoucherede og taget i særlige vinkler, som får pigerne til at se flottere ud end i virkeligheden. Og husk også at en pige med en såkaldt "perfekt" krop, kan have det rigtigt skidt under overfladen og være langt mere usikker på sig selv end billedet viser.
Nogle gange kan jeg næsten få den tanke, at nogle af de piger, der lægger mange billeder ud af deres krop, måske er blevet lidt afhænige af andre folks anerkendelse og likes, fremfor at finde denne anerkendelse og accept i sig selv.
Udover at tale med din veninde og lave liste over ting du godt kan lide ved dig selv (evt. med hjælp), så kan du også overveje at tale med en sød voksen om det.
Måske kan du prøve at tale med en af dine forældre om dit forhold til din bedste veninde? Du er også altid velkommen til at ringe til Børnetelefonen og tale med en af de søde frivillige rådgivere hvis du har brug for flere råd eller ideer til hvad du kan gøre.
Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen.