Brev
Hvorfor ?
Hej,
jeg er en overvægtig pige på 12år…
Jeg har det så dårlig med mig selv, jeg vejer 67 kg!!!
Det er så pinligt og flovt at blive kaldet fed/tyk af alle fra min klasse… Nogle gange har jeg løst til at dø!
Jeg kan ikke ændre på min kostplan da jeg spiser sundt…. Og det med at løbe forhindre min astma mig i.
Mine forældre har ikke råd til medicinen….
Please hjælp mig, jeg kan snart ikke klare at være anderledes mere..
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 12 år
Tak for dit brev, hvor du skriver, at du er ked af din vægt. Jeg kan rigtig godt forstå, at det betyder meget for dig, og at du bliver ked af det, når de andre kalder dig navne, det kan de simpelthen ikke være bekendt.
Det er rigtig flot, at du skriver herind til BørneBrevkassen, det er bestemt ikke nemt at skrive om de ting, der er svære. Du skriver, at du spiser sundt. Det er rigtig godt at høre, at du er bevidst om, hvor vigtigt sund mad er for dig. Du skriver også, at du ikke kan løbe, fordi du har astma, og at dine forældre ikke har råd til medicinen...
Du har sikkert hørt mange gange, hvor vigtigt det er at få daglig motion, men når man har astma, kan det føles meget meget hårdt at motionere, og derfor er det rigtig vigtigt for dig at få fat på de mennesker, der kan hjælpe dig med din astma.
Skolen har tilknyttet en sundhedsplejerske. Du kan kontakte
sundhedsplejersken på din skole og få en snak med hende om din vægt, kost og motionsvaner. Hvis du ikke har en sundhedsplejerske på din skole, kan du få fat på hende ved at bede en af dine lærere om at kontakte hende.
Hun har som regel en fast træffetid på skolen - det kan du måske spørge på skolens kontor om..?
Sundhedsplejersken ved også en masse om kroppens udvikling, og hende kan man godt snakke med om alt muligt. Du kan fortælle hende, at du har astma, og at dine forældre ikke har råd til medicinen, måske kan hun hjælpe dig.
På de fleste skoler er der en AKT lærer, som har en særlig uddannelse i at tale med børn, som har det svært. Hvis du spørger din klasselærer, kunne du måske få lov at have nogle samtaler med denne lærer f.eks. en gang om ugen i starten… Det vil give dig et rum, hvor det er tilladt at fortælle, hvordan man i virkeligheden har det, det er tilladt at græde, når man er ked af det, og det er tilladt at få afløb for nogle af de ting, som gør dig ked af det…
Jeg tænker, at det kunne være en ide for dig at få samtaler med enten sundhedsplejersken eller AKT læreren, eller begge.
Måske ville det være en hjælp til dig selv og eventuelt også til den person, der skal hjælpe dig, hvis du fik et overblik over, hvad du får at spise i løbet af en uge. Du kan eventuelt skrive det ned, altså lave en mad dagbog som du kan vise til sundhedsplejersken, AKT læreren eller din mor, hvis du snakker med hende omkring mad. Det kan både være et problem at spise for meget, men det kan også være et problem at spise for lidt, begge dele kan resultere i, at man ikke kan tabe sig. En mad dagbog vil fortælle, om du får hvad du skal have af vitaminer og proteiner i løbet af en dag, og sundhedsplejersken vil kunne bruge den information til at hjælpe dig.
Jeg håber, du kunne bruge mit svar, du er også meget velkommen til at ringe herind til BørneTelefonen på 116 111 og snakke lidt videre med en rådgiver.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.