Hvordan ser folk mig?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 14 årig pige

Det er meget interessante betragtninger, som du har gjort dig. Det er altid lidt spændende, hvordan andre ser en.

Du kan ikke se dig selv som andre gør – for når du kigger dig i spejlet eller på billeder, er det lige så meget din hjerne som dine øjne der ser.

Det er derfor du nogen gange ser en lækker sild og andre gange får dårlig selvtillid. Det du ser afhænger af, hvordan du har det med dig selv på det pågældende tidpunkt.

Dem som kender dig godt, kan heller ikke se dig som andre gør – fordi deres følelser kigger med.

Der findes et ordsprog, som passer rigtig godt på det du beskriver: Man elsker ikke sine venner fordi de er smukke, man syntes de er smukke fordi man elsker dem.

Du kan jo prøve, at spørge dine veninder, hvordan de ser dig og du kan spørge dine forældre, hvordan de ser dig.

Måske vil du opleve, at de taler mere om, hvordan de oplever dig og det du indeholder end hvordan du ser ud.

Så hvordan du ser ud i virkeligheden, afhænger nok af øjnene som ser.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.