Hvordan?

Her er nogle spørgesmål

1. Hvordan bliver man tøn
2. Hvordan spiser man uden at blive tyk
3. Hjælp mig.

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år

Dine spørgsmål er meget konkrete, men også lidt svære at svare helt præcist.

Det er vigtigt, at spise en sund og varieret kost. Dertil kommer at daglig motion også er godt for kroppen. Det kan f.eks. være at cykle til og fra skole.

Hvis du tænker, at du er overvægtig, så er det godt at tale med en sundhedsplejerske. Her kan du får gode råd om kost og motion. Sundhedsplejersken kan også tale med dine forældre, så de også kan hjælpe dig.

Måske kan du prøve at snakke med dine forældre om det. Det kan jo være, at du kan være med til at bestemme og lave den mad, som I spiser derhjemme.

Det kunne også være, at du kunne begynde til en aktiv sport i din fritid. Det kan være svømning, boldspil, dans eller ridning - eller andre ting. Noget hvor du kommer ud og i gang - og hvor du samtidig kan være sammen med andre på din alder.

Når man kommer i puberteten ændrer kroppen sig. For piger betyder det, at de bliver højere, får bredere hofter og begynder at udvikle bryster. Forandringen kan være store, men man skal huske på, at det er naturlig udvikling.

Kroppen bruger meget energi på udvikling. Derfor er det ikke et godt tidspunkt at begynde at tabe sig.  Med mindre man er meget overvægtig. Kroppen skal have tid til at udvikle sig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.