Brev
Hvad er næste step til at få det bedre ?
Hej Børnebrevkassen.
Jeg er 15 årig pige, som har det rigtig rigtig rigtig og jeg mener rigtig RIGTIG dårligt med alt hvad der sker i mit liv. Jeg har ik et sindsygt liv eller noget….der er selvfølgelig mange som har det værre end mig, og det ved jeg godt…
jeg skriver herind, fordi jeg føler mig egoistisk over at tale til andre om det, fordi jeg ved at de får den idé om at jeg vil ha opmærksomhed og er ligeglad med andre, og kun tænker på mig selv.
Her er min forklaring på det hele:
Jeg har altid været en pige med meget lavt selvværd, og kan ikke huske hvornår jeg sidst har været “rigtig glad”…..Jeg har aldrig følt lykke, og ja jeg ved godt jeg er ung, men vil i det mindste bare mærke følelsen af at være glad bare 5 min. om dagen…..
Vi har familieproblemer..Mor, far, søster, lillebror…..Min lillebror irriterer mig hver eneste dag uden nogen grund. jeg prøver nå igennem til ham og blive hans ven, og ik kun hans sure storsøster, men det er som om han blokerer for mig når det kommer til at vi har et godt forhold til hinanden..ved ik hvornår det stopper ..det kommer måske med tiden??
Min far, mor og jeg skændes ihvertfald en gang om dagen, og det føltes som humørsvingninger…..dårligt forhold, ligegyldigt forhold, dårligt forhold, godt forhold, dårligt forhold og ligegyldigt forhold……det jeg mener med ligegyldigt er at det ik føles som om at de vil være venner med mig men bare mine forældre som sir hvad jeg skal gøre og ikke skal gøre…føler ik vi har den anden del af forholdet imellem forældre og børn-….kærligheden og venskabet er der meget sjælendt, og det ryger hurtig væk igen når det er der………..
Jeg tror jeg er Biseksuel…..jeg er ved at være afklaret med at jeg måske også er til piger, men problemet er at jeg så gerne vil finde ud af om det virkelig er sandt. har aldrig kysset rigtig med en pige ellers haft et slags kærestet forhold til nogen….Men vil gerne prøve og se om jeg er til piger ved at prøve at kysse rigtigt med en pige, og se om jeg føler noget….selvfølgelig vil jeg med en jeg er vild med……ved ik hvornår det nogensinde sker, men er utålmodig……………………….
Jeg skal gå på en ny skole…en ungdomsskole hvor der kun er 6 personer…jeg har meget tit pjækket fra skole og i 2 år ca. har jeg nok kun haft 10 timer i skolen i alt….så nu ska jeg gå der……..er pisse bange og nervøs for det fordi der er meget socialt og fællesskab…men jeg vil gerne være lidt af en enspænder i forhold til skole, fordi jeg kan ik li at være i skolen, og vil derfor bare få lavt noget fagligt og så ta hjem, og gøre det samme næste dag…intet socialt…….men sådan er det desværre ik derhenne, og jeg er tvunget til at gå der. og jeg bliver hentet og kørt hjem i bus så jeg kan ikke pjække. så jeg slipper ik…………………..
Her er den sidste ting som er den værste ting som gør at alle de andre ting er LORT…….Jeg er overvægtig! – Jeg vejer nok 10-15 kilo for meget…..1.65 høj og 73 kilo. vil hel vildt gerne ned på 57-60, men jeg har kæmpet siden jeg var 9 år og har altid været lidt større end alle de andre…
jeg kan ik sætte mig ned og slappe af…jeg bliver nødt til at rette mig op og holde i trøjen så man ik ser mine deller…..jeg vil så gerne være veltrænet, og jeg har lavt mange planer men kan aldrig følge dem…..føler at alt kampgejsten er væk efter alle disse år, og ved ik hva jeg skal gøre….
JEG VED – At hvis jeg bare får styr på det her og kommer til at blive veltrænet og får en go krop og mindre sul på kinderne, mindre arme, go størrelse lår og flad mave…så går ALLE de andre problemer væk !!!
JEG VED DET….og det er det jeg vil gøre…jeg vil tabe mig og vise mig selv og være mig selv 100 %…der er absolut ingen i min verden der kender mig for den person jeg i virkeligheden er…. INGEN! og det dræber mig langsomt at tænke den tanke…hvis jeg taber mig og blive glad og tilfreds med mig selv kan jeg få et godt liv….mit selvværd er så langt nede som det nogensinde vil kunne blive…..
Jeg ville være pæn hvis jeg ik var overvægtig, fordi jeg har pænt ansigt og jeg har pæn hud, men kroppen ødelægger mit udseende! – ved godt det er det indre som tæller, men jeg kan ik vise mit sande indre hvis jeg ik kan få styr på mit ydre…jeg er 15 år forhelved…. jeg vil være i form inden jeg er 16, og jeg gir fandme op, hvis jeg ik er tynd til nytårsaften kl. 24:00 !!!!
jeg er bange for jeg begår selvmord…seriøst…får helt ondt i kroppen af at skrive det, men er bange for at jeg blir kørt så langt ned af det hele at jeg gør det en dag…….JEG VIL TABE MIG OG FÅ ET BEDRE LIV!!!
Please hjælp på hvilken som helst måde – jeg har skrevet til så mange steder, men de sir alle det samme…og håber ik i oss sir det samme……” Du ska bare tro på dig selv, og så kan du sagtens! ” – “Du kan tage ud at løbe med en veninde så det er meget sjovere” – alt sådan noget pis som jeg ik ka gøre! jeg vil kun træne indendøre hos mig selv alene! ………………
Hvis i ganger mit lorteliv med 100, så ved i hvordan jeg har det….jeg kan ikke det her mere. Jeg har intet liv pga det her….går aldrig ud af en dør…er ik med til familietræf, har absolut ingen venner!…jeg er bare mig (og min familie, når vi har det godt)…………
please hjælp mig …det ville betyde så meget…
Hilsen Mig
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Tak for dit brev. Jeg forstår rigtig godt at du gerne vil have hjælp til at få det bedre og jeg vil gøre mit bedste for at svare dig. Jeg forstår også godt, at du kan synes at de råd du hidtil har fået med at ’det nok går’, og at du skal tro på dig selv, kan lyde nemmere sagt end gjort. Men der er ikke en enkelt let vej, til at få en bedre selvtillid. Ofte er der flere små ting som man kan gøre i sit liv, som hver især kan være en hjælp til at få det bedre, så måske skal du se sådan på det at de råd du har fået, er gode nok hver især, og noget af det kan måske godt bruges.
Du fortæller om flere ting i dit liv som du gerne vil have hjælp til, og jeg tænker at det hele jo nok hænger lidt sammen. Det med lavt selvværd kan hænger sammen med den måde man har det sammen med sine nærmeste, og overvægt kan også godt komme af de samme årsager. Det kan være at du trøstespiser, eller det kan være at den kost I får derhjemme ikke er den ideelle for dig...? Jeg forstår godt, at du tænker at alle dine problemer vil gå væk, hvis du bare tabte dig. Det er helt almindeligt at tænke på den måde. Jeg tænker at det måske hænger sammen på den omvendte måde. At hvis du får det bedre i din hverdag, med de mennesker du er sammen med og i din skole, så kunne du få overskud til at tabe dig og så ville nogle enkelte kilo for meget måske heller ikke gøre så meget for din selvtillid. Hvad tænker du mon om det?
Jeg lægger også mærke til, at du skriver 'jeg har kæmpet siden jeg var 9'. Det får mig til at tænke på, om dine forældre er klar over hvordan du har det med vægten eller om det er noget du har holdt for dig selv? Har de haft mulighed for at vide det, eller har de mon spurgt dig om du fx har brug for deres støtte? Jeg kender ikke dine forældre, men måske vil det være rigtig godt for jer, at få talt sammen om fx kost og motion til at begynde med...? Jeg ved godt, at det kan være svært, men måske skal du vove at sige det alligevel?
Hvordan mon dine forældre reagerer hvis du skriver et brev til dem, om den måde du oplever jeres liv sammen i familien og den måde du ønsker det kan blive? Der sker desværre ofte det, at det er praktiske ting der fylder… hvem vasker tøj, rydder op, tømmer skrald, hvem har ikke gjort dit og dat, osv. I alt dette kan kærligheden og omsorgen så let komme i glemmebogen. Måske vil det være godt, at begynde med en eftermiddag eller en aften - måske i weekenden hvor I spiller et spil alle kan være med til, eller ser en fælles familiefilm. Det kan være starten til, at I er mere sammen om noget rart og positivt, og får øje på det der er rart? Måske er det også det din lillebror savner, og dine forældre?
Med hensyn til om du er biseksuel, ved jeg at mange unge tænker på om de mon er det. Den eneste måde du kan finde ud af det på er jo hvis du skulle gå hen og blive forelsket i en pige en dag, for det er rigtigt som du skriver, at det jo er svært at prøve af på en som du ikke er forelsket i. Så der tænker jeg at du bare må have tålmodighed og se hvad der sker.
Nu er du jo nok startet på din nye skole, og jeg håber virkelig for dig at du får det godt der. Når I kun er 6 i klassen, tænker jeg at der nok også er tid til at I kan få jer nogle gode snakke med jeres lærere. Hvis du er så heldig at en af dine nye lærere er en du kan snakke godt med, kunne det måske være starten på et nyt liv for dig..? En anden mulighed jeg tænker på er, at hvis der er knyttet en sundhedsplejerske til din nye skole, kunne du bede om en samtale med hende. En sundhedsplejerske ved meget om kost, men hun kan også være god at snakke med i forhold til at få selvtillid, og problemer med ens familie. Det kan også være at der er andre fagpersoner på skolen. Det vigtigste er, tror jeg, at du finder en god voksen som kan støtte dig. Det kunne også være en fra PPR (pædagogisk psykologisk rådgivning) i jeres kommune.
Jeg vil foreslå dig, at du ser dine nye lærere an for at finde ud af om du kunne have mod til at gå til en af dem. Du kunne evt. vise dem det brev du har skrevet hvis du har lyst?
Noget af det som jeg synes er vigtigt hvis man vil skabe forandringer og ændre vanerne i sit liv, er at tage en beslutning om hvad forandringen skal bestå i, hvad er målet og sætte en realistisk tidsramme op. Derefter skal du lave nogle delmål, fx uge 1: tænke eller gøre noget som gør mig glad i 1 minut, tabe 1 kg og løbe 1 km tre gange om ugen, uge 2: tabe ½ kg og løbe 1 km tre gange om ugen. Jeg ved godt, at du skriver at du vil motionere derhjemme, men der er rigtig mange steder hvor der fx er løbeklubber med løbeskoler, hvor man på 12 uger kan komme i form og løbe 5 km i et træk. Man løber på hold sammen med andre efter en plan, fx uge 1: gå i 4 minutter og løbe i 1 minut og gå i 4 minutter, osv. På den måde har man et mål (5 km) og en realistisk tidsramme (12 uger) og delmål. Man træner sig stille og roligt op så det lykkes at nå i mål sammen med de andre med samme mål – og det virker motiverende på de fleste. Man kan selv vælge hvor meget kontakt man vil have med de andre, eller om man hellere vil møde op og løbe og herefter køre hjem igen. Mon det vil være muligt for dig? Ellers kan du se om der er en løbeklub med en god hjemmeside med et løbeprogram du selv kan bruge hjemmefra – hvis det er løb der tænder dig? Husk at rose dig selv for det du gør godt, og se positivt på det der kræver lidt mere…det motiverer meget mere end negativ kritik.
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen ( som også er for unge) på tlf. 116 111.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.