Hjælp mig jeg kan ikke mere

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Ung på 15 år

Hvor er det sejt at du har været udfordret med angst, stress, depression og selvmords tanker og er kommet igennem det. Du har været udsat for voldsom mobning og er kommet forbi det.

På trods af, at du har social angst, så kommer du i skolen 1 time om dagen. Og selv om du er udfordret derhjemme (dine forældre skændes det meste af tiden), så har du samtid overskud til at bekymre dig om dig selv. Og om dine forældre.

Du fortæller at din mor sagde sit job op. For at gå i skole med dig i 6. klasse. Jeg kan også forstå at dine forældre har hjulpet dig med at komme til en psykolog og inddrage kommunen. Det gør at jeg tænker: du har nogle forældre som gerne vil passe på dig – så du har det godt og får den hjælp, du har brug for.

Jeg kan godt forstå at du ikke vil bekymre dine forældre. Heldigvis er det sådan at forældre vil gerne vide, når deres barn har det svært. Fordi det giver dem muligheden for at hjælpe deres barn. Forældre kan også få hjælp, hvis de ikke lige ved, hvordan de skal gøre det. De kan fx ringe på forældre telefonen tlf: 35 55 55 57

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvordan mon dine forældre ville reagere, hvis de læste dit brev til os og vores svar til dig?

Jeg kan høre at både du og din familie allerede har prøvet mange forskellige ting. Nogen ting er lykkes og nye udfordringer er dukket op. Derfor tænker jeg at det ville være en god ide, at du taler med en voksen herindefra. Så du bliver klar over, hvordan du kommer videre.

Du kan ringe direkte til sådan en voksen (en bisidder) på tlf. 35 55 55 59.  Bisidderen kan hjælpe dig med at få overblik. Over alt det svære i dit liv. De kender alt til lovgivningen. Om hvor der er hjælp at hente og så har de også mulighed for at gå med dig. Hvis du skal til møde med fx. kommunen . Læse mere her:Bisidder fra BørneTelefonen

Det er nogle store udfordringer du har i dit liv.Jeg syntes du er rigtig god til at se, hvor problemet er. Og så søge du efter hjælp så du kan finde måder til at komme videre. Det fortæller mig også at du er godt til at passe på dig selv.

Det er nogle rigtige gode egenskaber at have. Måske du slet ikke er klar over hvor stærk og omsorgsfuld person du er? Måske du slet ikke har set, hvor sej du er, når du tidligere har haft store udfordringer og kom igennem?

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at hvis du så dig selv igennem mine øjne, så ville du måske blive stolt af dig selv. Det kræver meget selvtillid at turde fortælle om det, der er svært. Og at tage imod hjælp og gøre noget ved sine udfordringer.

Ja måske din selvtillid er ret stærk, men du endnu ikke har set det endnu.

Kærlig hilsen Børnetelefonen.

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.