Brev
Hjælp Mig…
Hej, BB.
Jeg er en pige på 11 år og har anoreksi.
Jeg har skrevet indtil jer 14 gange og kun 1 af mine breve er blevet besvaret, så jeg vil virkelig gerne have at I svarer..
Men problemet er at jeg er ved at komme ud af mine vane! …Altså med at sulte mig, og dyrke meget motion! Jeg glemmer det fuldstændig.
Jeg skal også i behandling her i november, men det vil jeg ikke, da jeg er mega fed!!
Jeg er 11 1/2, er 164 cm høj og vejer 42,5!
Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal få min gamle motivation til at sulte tilbage. Har I nogle råd?
Jeg har seriøst brug for at tabe mig, ellers bliver jeg psykisk utilpas…
Jeg har dog mærket til, at jeg er blevet en lille smule… “Gladere” i det efter jeg er begyndt at spise. Men jeg vil bare gerne være tynd! :'(
Håber I har nogle forslag til, hvordan jeg kan få min motivation tilbage.
Hilsen Mig. (:
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Tak for dit brev.
Jeg kan ikke give dig motivationen tilbage, så du kan sulte dig. Jeg tænker ikke, du ikke har brug for at tabe dig yderligere.
Du er, som jeg kan se det på rette vej. For du har taget lidt på, men ikke nok i forhold til din højde, så løsningen er ikke, at du sulter dig igen. Men må gerne tage mere på, for du er i voksealderen og du har brug for energi til at vokse og til at udvikle dig.
Jeg kan læse, at du skriver, at du er blevet gladere efter du har taget lidt på. Mon det hænger sammen med, at du oplever, at du har en anden form for energi og et større overskud...? Det tænker jeg det gør, og derfor tænker jeg også, at det er den vej der vil gøre dig mere psykisk stabil
Måske oplever du også andre positive ting, ved at tage lidt på, fx at du bedre kan holde koncentrationen i skolen, være sammen med venner og familie, eller andre ting som gør dig i godt humør...?
For mig, lyder det til at det at spise mad og få energi og overskud er det der gør dig glad og mere psykisk stabil...hvad tænker du mon, når jeg skriver dette til dig?
Jeg synes det er en rigtig god ide, at du skal i en mere intensiv behandling - så du får støtte til at finde vejen tilbage til at være gladere i det, og finde de ting som virker positivt for dig. Du har vist, at du har styrken, du har taget på og jeg håber virkelig du må få den hjælp du har brug for.
Held og lykke frem over
BørneBrevkassen
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.