Hjælp er for tynd!!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak for dit brev, hvor du fortæller om, at du føler dig for tynd. Jeg kan sagtens forstå, det ikke er særlig rart for dig at få dumme kommentarer om din krop. Det er lige så hårdt at få kommentarer om, at man er for tynd, som kommentarer om, at man er for tyk. Men det glemmer folk tit.

Du ved måske allerede, at når man er i puberteten, så udvikler man sig i forskellige stadier. Nogle vokser i starten mest i højden. De er ofte meget tynde, indtil de begynder at udvikle fedtdepoter.

Andre udvikler deres fedtdepoter først, og de er ofte lidt buttede, indtil de begynder at vokse i højden.

Som regel regulerer det sig, og både de tynde og de buttede bliver normalvægtige. Men, hvornår det sker, er meget forskelligt fra person til person.

Det ville ikke undre mig, hvis der var andre piger i din klasse, der gik med lignende tanker om deres udseende. Altså, at de føler sig for tynde eller tykke. Men selvom der måske er mange, der tænker meget på sin vægt, så kan det jo godt tage overhånd, så man tænker på det hver dag.

Det er rigtig fint, at du spiller fodbold 2-4 gange om ugen. Gennem motion får man stærkere muskler - hvilket også kan gøre kroppen stærkere og kraftigere at se på. Samtidig bliver du sund og måske kan det hjælpe dig at tænke i sundhed i stedet for i vægt?

Jeg tænker nemlig, at det er langt vigtigere, at du føler dig sund og stærk og mærker efter, om du har nok energi til en hel dag. Hvis du føler du har energi og overskud til kunne koncentrere dig og lave det, du vil fysisk, så er du i fin balance.

Men hvis du går og føler dig træt eller ikke kan gøre det, du vil fysisk, kan det godt være, at du skal spise noget mere eller noget andet. Det kan være, at du ikke får varieret kost? Eller at der er noget, du skal spise mere af. Du kan så overveje at tage en tur forbi lægen eller sundhedsplejersken. De vil kunne råde dig til, hvad du skal spise for at tage på.

Det er rigtig godt, at du har sagt fra overfor din venindes kommentarer om din krop. Desværre respekterer hun ikke, at du siger fra. Derfor bliver du nok nødt til at snakke med hende igen.

Det kan jo være, at hun kommenterer på det, fordi hun er bekymret - også selv om hun siger, at det kun er for sjov. Det kan også være, at hun selv har tanker om sin krop og måske føler sig for tyk og derfor er lidt misundelig på dig, der kan spise løs uden at tage på? Uanset hvad, er det dog vigtigt, at hun stopper. Derfor kunne du overveje at vise hende dette brev og mit svar, så hun kan se, at hun ikke skal bekymre sig men også forstå, at du mener det alvorligt, når du siger, hun skal stoppe med at kommentere. Samtidig kan du bede om hendes støtte, når du beder andre folk om at lade være med at kommentere din vægt.

Der er rigtig mange både piger og drenge, der får bumser, når de kommer i puberteten. Det skyldes ændringer i hormonerne, der får talgkirtler i huden til at producere mere hudfedt. Medmindre du spiser meget sukker og usund mad, så tror jeg ikke, at bumserne skyldes det, du spiser, eller at du er tynd.

Der er også mange, der ligesom dig synes, at bumserne er meget generende for deres udseende. Du kan eventuelt prøve at vaske dit ansigt morgen og aften med en mild hudvenlig sæbe (PH omkring 6,5) - og så også huske at vaske din hud, når du har svedt til sport. Det kan også være, at den skal have en god creme mod fedtet hud. Spørg fx på apoteket efter sæbe og creme. Det kan også hjælpe at spise sundt med masser af gode grøntsager, drikke vand, få frisk luft, motion, vitaminer og mineraler og en god nattesøvn.

Hvis du gerne vil forsøge dig med et stærkere middel mod bumser, så skal du en tur omkring hudlægen. Jeg hører fra andre, at disse midler godt kan have nogle bivirkninger. Så det skal du lige være opmærksom på og spørge lægen om.

Med bumserne gælder det i øvrigt, at de heldigvis ofte også vil forsvinde, efterhånden som du bliver ældre, og hormonerne i kroppen bliver mere stabile.

Måske kan du prøve at give lidt slip på vurderingen af dig selv og i stedet sige til dig selv, at vi alle er forskellige. Så længe du har energi og overskud og føler, at du kan gøre det, du har lyst til, er du helt perfekt, som du er - for det tænker jeg du er.

Til sidst vil jeg råde dig til at tale med dine forældre om dine tanker. De kan fortælle dig, hvordan de så ud i din alder? Mon ikke du ligner en af dem - og de derfor måske har haft nogle af de samme tanker som dig, da de var unge. Samtidig kan de også hjælpe dig med at få talt med din lærer, hvis kommentarerne også kommer i skolen.

Jeg vil ønske dig held og lykke og håber for dig, at du de næste par år, ved hjælp af din sunde fornuft omkring kost og motion, vil opleve en større tilfredshed med din kropsbygning.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.