Hjælp

Hej
Jeg er bange for at jeg kan have en spiseforstyrrelser Kg 38 Cm 153 Jeg løbe Og vil ikke spise Kan det vær en spiseforstyrrelser? Jeg har også tavet en spiseforstyrrelser teSte

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13.

Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver herind. Jeg ved ikke, om du ikke fik skrevet det hele, men jeg tænker, at du er blevet i tvivl om, hvad du skal i forhold til din vægt, alder, højde og spise/motions mønster.

Jeg kan ikke fortælle dig, om du har en spiseforstyrrelse. Jeg kan se ud fra de tal, som du har tastet, at du må være en spinkel pige, men stadig normalvægtig pige.

Du skriver ikke, hvor længe du ikke har haft lyst til at spise, men jeg gætter på, at det er noget der er kommet til og som ikke har været sådan tidligere? Nogle holder op med at spise, fordi de synes, at de er for tykke, selvom de ikke er det. Jeg kan ikke vide, om det er det, der er sket for dig, men jeg tænker, at det kunne være godt, hvis du kunne tale med dine forældre om, hvordan du har det og de bekymringer omkring din vægt, som du går med. Mon du kan det?
Nogle gange kan det også være godt at komme til lægen, hvis man har tabt sig meget og ikke har lyst til at spise, så lægen kan se om der evt. kan være noget andet galt. Hvis du ikke føler, at du kan tale med dine forældre eller lægen om det, kan du opsøge sundhedsplejersken på din skole og fortælle hende, hvordan du har det. Hun kender dig måske allerede, og hun kan være god at snakke med om både kroppen, dens udvikling og også om alle de tanker, man kan gå og tumle med.
Du kan også kontakte Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser, hvis du tænker, at du gerne vil tale med en rådgiver, der ved en masse om emnet. Du kan se deres åbningstider, og hvilken form for rådgivning og hjælp, de tilbyder på www.lmsnyt.dk.

Du er også altid velkommen til at skrive ind på UngeChatten, eller ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor rådgiverne også er vant til at tale med børn og unge og svære ting. Det er gratis og anonymt, og der er åbent alle hverdage kl. 11-23 og lørdag kl. 13-17.

Kærlig hilsen
BørneBrevkassen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.