Har meget skæve tænder

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Allerførst, vil jeg gerne sig tak for dit rigtig fine brev. Det virker til, at du går rundt med en masse tanker og bekymringer, og derfor er det godt, at du har skrevet herind.

Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at det er svært at have den slags tanker om sig selv. Og jeg forestiller mig, at det er tanker, der fylder i øjeblikke, hvor du måske ellers er ved noget helt andet. Måske endda, når du smiler eller ser dig selv i spejlet. Sådan er der i hvert fald andre, der har det, når de er usikre på noget ved deres mund. Og der kan være rigtig svært, og hårdt at gå rundt med. Det ved jeg ikke, om er noget, du kan genkende?

Du skriver, at du har tænkt mega meget over det med at andre også ser, hvor skæve dine tænder er. Jeg forstår godt, at din venindes ord har sat gang i de tanker hos dig. Måske du kunne prøve at fortælle hende, hvilke tanker og følelser det satte i gang hos dig?

Jeg ved også, at der er mange andre, der har det på samme måde omkring ting, de er usikre på eller pinlige over ved dem selv.

Mange oplever, at de næsten går mere op i, hvad andre tænker om dem end hvad de selv gør. Det er på den måde, at vores tanker om andres meninger kan være rigtig ærgerlige.

Og så er det også bare svært at sikre, at alle altid kan lide den måde, vi ser ud eller er på.

Samtidig er det faktisk rigtig tit også sådan, at andre slet ikke ser eller tænker, de ting vi selv bruger så meget tid på at bekymre os om. De har tit travlt med meget andet, og ser derfor ikke vores uglede hår, vores skæve tænder og de hører ikke altid, de dumme ting, vi måske får sagt.

Det er ikke altid helt nemt at gætte, hvem der får bøjle, og hvem der ikke gør, og hvorfor. Det kan nemlig handle om flere forskellige ting. Og, hvis vi samtidig har brugt meget tid på at tænke over vores lidt skæve tænder, kan de også pludselig virke endnu mere skæve. Og så giver det næsten slet ikke mening.

Når du tænker så meget på dine skæve tænder, tænker jeg også, du måske slet ikke bruger nok tid på at tænke over de ting, du godt kan lide ved dig selv. Måske du kan prøve at finde en ny ting hver dag, du enten godt kan lide ved din personlighed eller dit udseende? Så kan det måske være, du har mindre tid til at tænke på dine tænder. Og så vil dine tanker omkring dem måske ændre sig med tiden.

Jeg ved, der er flere andre der ender med enten at være ligeglade med deres skæve tænder, eller så ender de måske med at elske dem. Enten, fordi det gør dem lidt anderledes eller måske fordi, tænderne minder dem om deres mor eller far, som har de præcis samme tænder.

Men, hvis du bliver ved med at føle, at du har flere spørgsmål til, hvorfor bøjletandlægen ikke mente, du skulle have bøjle, så kan det være, du kan spørge dem. Det kan dine forældre eller en anden voksen måske hjælpe dig med?

Til slut, vil jeg lige nævne, at man kan få rettet sine tænder hele livet. Så det kan også være noget, du kan gøre senere, hvis det bliver ved med at fylde på en dårlig måde hos dig.

Du har vist en styrke ved at skrive herind. Den styrke håber jeg, at du kan finde frem igen. Jeg håber, at den kan hjælpe dig med snart at finde noget ro, og give dig mere tro på dig selv, trods mulige uperfektheder. Som vi alle har.

Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen, også ved at ringe, sms’e eller chatte med os på BørneTelefonen på: 116111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.