Brev
Forelsket i en voksen
Hej
Jeg er en pige på 17 år som har været forelsket i denne her mand siden midten af mine 16 år. Det har ikke kun været ensidigt, så vidt jeg kan forstå på ham er det gengældt, hvilket jo er fedt! Desværre er han bare lige 28. Vi er kærester, eller rettere “hemmelige kærester”. Jeg er utrolig glad for ham, og er sikker på det er gengældt. Han er meget udadvendt og minder ikke så meget om en “mand”, men mere om en moden fyr som kun er et par år ældre.
Jeg har det rigig svært med tanken om hans alder, og prøver for det meste at glemme den. Jeg er i tvivl om mange ting.. er det overhovedet lovligt? Han siger det er. Men tanken om pædofili har selvfølgelig srejfet mig. Der er så meget om det i fjernsynet osv, og jeg er nået frem til at pædofili er når man tænder på børn der ikke er udviklede, hvilket jeg jo er. Så i teorien gør det ham vel ikke pædofil, men jeg er jo stadig under 18?
Oveni stoler jeg næsten ikke på ham, men sådan har jeg det med alle. Er i igang med noget kognitiv terapi som skal gøre mig bedre til at stole på folk og se de positive ting her i livet. Desværre frustrere det ham rigtig meget at jeg har det sådan, især fordi jeg den sidste tid har beskyldt ham for at have en anden udover mig. Der er bare så mange ting som peger i den retning, men han har en undskyldning for hver eneste. Og så minder han mig jo også om min mistro til andre mennesker, og at det er den som gør det.
Jeg er forvirret og aner ikke ud eller ind, der er ingen jeg kan snakke med det om af frygt for det ryger viddere til mine forældre. Der er som sagt ingen jeg kan dele min mistro med udover ham, og det er han sikkert mega træt af.
Tak på forhånd
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Tak for dit brev. Jeg vil starte med at fortælle dig, at din kæreste har ret, det er ikke ulovligt, at en på 28 er kærester med en på 17, og det har, som du selv er inde på, ikke noget med pædofili at gøre. Så længe din kæreste ikke har et arbejde, hvor han har noget med dig at gøre, for eksempel arbejder i en klub du hænger ud i, er din håndboldtræner eller lignende, er det ikke ulovligt, at I er kærester.
Du skriver i dit brev, at du er utrolig glad for ham og at du er sikker på, at det er gengældt, men alligevel skriver du længere nede, at du har svært ved at stole på ham, og er bange for, at han har en anden ved siden af dig.
Nogen gange er det sådan, at hvis man flere gange har oplevet at blive svigtet eller løjet for, så kan man have svært ved at stole på andre, også selvom de faktisk ikke har gjort noget for, at man ikke skal kunne stole på det, de siger. Måske er det det, som er sket med dig..? Jeg synes, det er rigtig dejligt, at du går i terapi, for på den måde at blive bedre til at stole på folk, måske der er noget der, du kan tage med og bruge, når du begynder at tvivle på din kæreste..?
Du skriver også, at du ikke føler, at du har andre at snakke med om det end din kæreste. Nu ved jeg ikke, om det er ene terapi eller gruppe terapi du går i, men jeg tænker, at det kunne være en rigtig god mulighed at snakke med din terapeut om det..? Det kunne også være, at du har en rigtig god veninde, som du kunne tale med om det..? Det er jo lang tid, I har været hemmelige kærester, så det kunne måske være en befrielse at få talt med nogen om det?
Hvis du har lyst, er du også altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111 (den er også for unge ) - eller logge på UngeChatten og vende dine tanker lidt mere med en rådgiver.
De bedste hilsner
BørneBrevkassen
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.