Brev
For tynd?!?
Hej,
jeg har i lang tid tænkt på om jeg er for tynd, jeg har altid været af spinkel bygning, men jeg har også næsten altid fået at vide at jeg skal få noget sul på kroppen osv.
Tænkte på om der er mange andre der har det “problem” i den alder/puberteten.
Min BMI er næsten 16, det vil sige på grænsen til undervægtig
Kan BMI passe eller er der andre faktorer der spiller ind?
Dreng 13 år
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 13 årig dreng
Når man er teenager forandres kroppen hele tiden, og du vil sikkert opleve at nogle af dine muskler vil vokse og dit tøj vil sidde anderledes. Det er først tæt på de 20 år, at kroppen er færdigudviklet. Indtil da vil der ske ændringer både udvendig og indvendig. Hvis du er i puberteten og de mandelige hormoner suser rundt i kroppen og hjælper til med at udvikle dig på mange måder. Nogen kan det hjælpe at se på fotos af sine forældre eller bedsteforældre, hvordan de så ud, da de var på din alder og lidt frem i tiden. Måske er der en af dem, du ligner mest.
Det er helt normalt i din alder, at der er mange drenge, som kan være nervøse for, om de bliver ved med at være tynde. Og om deres krop kommer til at forandre sig. Der er ikke noget, der ligger fast om, hvornår og hvordan vi ender med at se ud. Der er mange ting, der spiller ind. Hvis man træner sine muskler, så udvikler de sig og bliver større - det giver også mere fylde på kroppen. Og det hænger også sammen med kost og motion, hvordan kroppen former sig. Mange drenge begynder at spise mere mad, når puberteten er i gang, og det er for at hjælpe kroppen med at udvikle sig. Måske har du lagt mærke til nogle af de ting ved dig selv eller vennerne?
Du skriver, at BMI er målt til 16. Der er forskel på hvordan man måler BMI, når man er barn/ung, og når man er voksen. Måske har du målt dit BMI på den til voksne? Hvis du er meget i tvivl og har brug for at vide noget mere, kan du kontakte sundhedsplejersken på din skole eller ringe og snakke med lægen (nummeret står på dit gule sundhedskort). Både Sundhedsplejersken og lægen kan vurdere, hvad der er godt at gøre.
Jeg håber, at du har fået svar på nogle af dine tanker. Du er altid velkommen til at ringe eller skrive ind på 116111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen