For tyk

Kære BB,
Jeg er en pige på ti år som er overvægtig.Jeg har prøvet at variere madden , jeg går til fem sport men det hjælper ikke,Jeg har gået til sport sidden jeg var fem og begyndte at være overvægtig.Jeg føler mig drillet og udmattet af det.Det føles rigtig dårligt.Jeg bliver mobbet og drillet hver eneste dag og det er sket i alle de år jeg har været overvigtig.

Jeg har talt med alle de voksne jeg stoler på og ja da de prøvede at hjælpe men gæt hvad,DET HJALP IKKE!Som jeg sagde ; så mange sport,så varieret mad,jeg spiser ikke særlig meget og jeg er ikke begyndt på det begrund af sorg osv.(altså det med at være overvigtig).

Jeg laver meget motion!Jeg synes det er pinligt men jeg er 157 cm høj og jeg vejer 62 kilo! PLZ!TRO PÅ MIG BB!
Den fortvivlet og udmattet jeg

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 10.

Mange tak for dit brev.
Sikke en svær situation du er kommet i - hvor er det længe, at du har kæmpet en så sej kamp - det er flot og sejt af dig.

Jeg kan forstå på dit brev, at du er meget ked af din vægt og har forsøgt at tabe dig i meget lang tid. Det lyder som om, de voksne omkring dig har forsøgt at hjælpe dig, men at du ikke føler, at det har nogen effekt med alle de tiltag, der har været gjort for dig?

Jeg tænker, at du må være en sej pige, da du I så lang tid har forsøgt at lave om på din vægt - det er ikke alle børn i din alder der kan det. FLOT... Når man har kæmpet med noget i så lang tid og ikke ser de resultater, som man forventer, bliver man nogen gange ked af det og frustreret - og man kan miste motivationen. Mon du har prøvet det?

At gå til sport 5 gange om ugen, når man er 10 år gammel er meget - måske har du også mange muskler, når du laver så meget sport. (Muskler vejer mere end fedt)

Nogle sportsgrene er mere krævende end andre, desuden har det også noget at sige hvor længe man udfører dem pr. gang. Ex. 20 min svømning forbrænder mindre kalorier end 1 times svømning... så intensiteten i de sportsgrene, du dyrker kan også have indflydelse på, hvor meget fedt du forbrænder.

Du skriver, at du har prøvet alt - at lægge din kost om, at dyrke mere motion, spise mindre osv.
Jeg tænker, at du gør mange af de rigtige ting, men jeg kan ikke vide det - mon du nogen gange falder i, fordi det er så svært? Hvis du gør, er det slet ikke unormalt, så må du have en voksen til at rose dig for alt det gode du gør, og så kæmpe videre.

En vigtig medspiller, når man skal tabe sig og er 10 år gammel, er ens forældre. Uden støtte og 100% opbakning i forhold til ønsket om at tabe dig, kan det som regel ikke lade sig gøre. Dette skyldes, at det er forældrene der handler ind og bestemmer hvad der skal være i køleskabet af mad. Hvis der kun er usunde ting eller de "forkerte" madvarer (juice, smør, fedt pålæg, hvidt brød, sodavand osv...) kan det være svært at tabe sig. Måske har I allerede haft den snak derhjemme? Mon du kunne vise dem dit brev og mit svar så I kunne tale om det derhjemme?

I din situation tænker jeg, at der findes flere løsninger som vil kunne hjælpe dit vægttab på vej, men det afhænger af hvor du bor. Derfor vil jeg foreslå dig at du taler med dine forældre om dine bekymringer og derefter opsøger sundhedsplejersken på din skole. Nogle kommuner har specielle tiltag i forhold til overvægtige børn, andre kan henvise dig til andre der vil kunne hjælpe dig.

Sundhedsstyrelsen har lavet en hjemmeside der hedder www.enletterebarndom.dk, der kan I måske finde inspiration.

Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på tel 116 110, eller skrive ind på BørneChatten, hvis du har brug for at tale med en voksen.

Kærlig hilsen
BørneBrevkassen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.