For tyk til selværd

hej BB….
jeg er en pige på 14, og har gennem hele livet været den tykke/buttede i klassen. For et år siden var jeg 174 cm høj og vejede 75 kilo, men har tabt mig en del siden:) er 177 cm nu og vejer 67 kilo… men jeg føler mig stadig ikke smuk eller overhovedet tiltrækkende stadigvæk…

Jeg tør ikke længere at tage på stranden/svømmehallen, eller overhovedet at gå i shorts eller kjole, alle mine venner spiser slik og chokolade hele dagen, men de er alle super tynde, imens jeg må spise sundt mad og træne flere timer om ugen, men ser stadig ikke så godt ud som dem :/ jeg er langsomt begyndt at tage på igen, da jeg ikke træner nok…

men jeg kan bare ikke klare flere diæter eller motion, for jeg følte som om det tar over mit liv.. jeg må nød til at tabe mig mindst 4 kilo inden for en måned, men ved bare ikke hvad jeg skal gøre for at kunne gennemføre det 🙁 jeg tror at hvis jeg taber mig, vil livet bare blive en smule bedre 🙂

plizz hjælp mig, jeg kan ikke finde støtte hos andre.. undskyld for det langtrukne brev.
kh. M… .

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære M

Tak for dit brev. Det er et rigtig godt brev, der beskriver, hvordan du har det lige nu, og er ikke spor for langtrukket. Jeg kan godt læse, at du ikke er tilfreds med din krop, som den er nu.

Du er i en alder, som du sikkert ved, hvor der sker en masse med kroppen. Den begynder at udvikle sig til at blive voksen med voksen former, og det er helt normalt. Du skal til at lære din nye krop at kende med de former, som du er skabt med, og det kan godt være svært, fordi man tit meget hellere vil se ud som en anden, og det er en følelse, som du deler med rigtig mange.

Vi er bare skabt forskellige alle sammen, nogle kan spise kage og slik uden at blive tykke, og andre skal bare tænke på kage, så tager de på. Det er rigtig uretfærdigt, men desværre ikke noget, vi kan ændre. Jeg tænker, det er vigtigt for dig, at du finder ud af med din læge, om du er overvægtig, før du går for meget op i kur. Det er nemlig super vigtigt, at din krop får den mad, den skal have, når den skal udvikle sig.

Jeg kan godt forstå, at du er træt af, at motion og diæter skal fylde så meget i dit liv. Kunne det ikke tænkes, der var en voksen som du havde tillid til; en klasselærer, en i din familie, en venindes mor, sundhedsplejersken på din skole eller en helt anden, så I sammen kunne finde en plan for dig, så diæt og motion ikke skal fylde hele dit liv..?

Det er helt normalt at gå op i sit udseende og ikke at være tilfreds med alt, som man er skabt med, men tit er der også en eller to ting, man godt kan være tilfreds med. Kunne det være, du kunne finde lidt ved dig selv, som du var glad for? Det kan være alt som en god kammerat, god til vittigheder, flotte øjne, til at stole på osv., og så tænke på det, når du blev ked af det, du ikke er tilfreds med? Jeg ved godt, at det måske lyder tosset, men jeg tænker, at det er vigtigt, at du får brudt de dårlige tanker, du har om dig selv.

Jeg ved, at det er svært at bede om hjælp. Du kan evt. bruge dit brev til os at snakke ud fra, det beskriver flot, hvordan du har. Det er ikke i orden, at du skal gå alene med de tanker, du har, og du fortjener hjælp til at få dem brudt.

Jeg håber, du kan finde det sidste mod og bede om hjælp hos en, du kender... Du kan altid ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig, måske kan det også være en hjælp for dig.

Held og lykke fra BørneBrevkassen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.