Brev
For tyk
Hej BB.
Jeg har et problem med mit vægt.. Jeg vejer cirka 56 kilo, og det er jo ikke godt for en på 11 år og 150 cm. Men jeg kan ikke stoppe med at putte mad ind i munden, og mine forældre prøver at hjælpe mig, men det fungere bare ikke.
Har været hos sundhedsplejsken (5klasse), hun siger at jeg skal på sådan noget sommerferie halløj, men det vil jeg ikke fordi jeg får meget tit hjemve når jeg er langt fra forældrene. Vil virkelig gerne tabe mig, men jeg synes det virker umuligt.
Dreng, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 11 år
Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært at ændre dine spisevaner, for det er noget indviklet noget det med at spise, og der er mange mennesker – både voksne og børn – der oplever det samme som dig.
Når du ikke kan holde op med at stoppe mad i munden, er det nemlig fordi, der er noget andet end din beslutning om at stoppe, der bestemmer over dig. Mon du kender det? Det kan f.eks. være, fordi du føler dig utryg eller usikker, eller det kan være noget helt andet. Men maden hjælper til at holde utrygheden eller usikkerheden lidt væk.
Netop fordi det er noget lidt indviklet noget, kan det være en rigtig god idé at få et ophold på et Julemærkehjem. Det er nok det, din sundhedsplejerske har foreslået? Her er de nemlig rigtig gode til at hjælpe børnene med at få nogle bedre spisevaner og motionsvaner, og de er også vant til at tage sig godt af de børn, der lider af hjemve. Og fordi man er sammen med andre børn, der også gerne vil tabe sig, og som kender til de samme problemer med det, hjælper det også på usikkerheden og selvværdet.
Jeg tror, at de fleste børn i første omgang reagerer som dig: Åh nej, hvordan skal jeg kunne være hjemmefra i så lang tid? Og hvad med min hjemve? Men jeg ved også, at de aller fleste børn, når de først er der, klarer det og vender stolte og slankere tilbage.
Så måske skulle du vove at tage imod sundhedsplejerskens tilbud, i stedet for at I selv kæmper med det derhjemme. Det kan være, hun kender nogen, der har været på Julemærkehjem, og som du og evt. dine forældre kan snakke lidt med, så du kan høre om andres oplevelser af det. I kan sikkert også få lov til at komme på besøg på et Julemærkehjem, så du kan se, hvad det er, og du kan høre, hvad de gør for de børn, der har hjemve. Sommetider kan det hjælpe på usikkerheden.
Jeg håber, du har fået lidt mere mod på et ophold på Julemærkehjem ved at læse mit svar. Hvis du stadig er betænkelig, synes jeg, du skal ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver om dine tanker om hjemve. Det kan hjælpe dig videre til at overvinde den.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.