Brev
for sidste gang….
Hej….
jeg er en pige på 11 år og er 1,50 m høj og vejer hele 68 kilo…:(
det hele startede i 3 klasse da min hamster døde..den betød ALT for mig fordi han var min eneste ven…
men i tredje vejede jeg nok noget med 40 ….det er jo helt vildt meget…alle mine veninder vejer der omkrin 40 kilo…jeg begår selvmord hvis i ikke snart gir mig en løsning SNART…!:'(
Hilsen jeres N.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære N på 11 år
Tak for dit brev til BørneBrevkassen. Det er godt, du skriver herind til med de udfordringer, du står i.
Jeg kan godt forstå dig hvis du, dengang din hamster døde, oplevede at blive ked af det. Jeg kender rigtig mange børn, der er meget knyttet til deres kæledyr. Jeg ved, at mange børn bruger deres kæledyr til at fortælle hemmeligheder og andre ting til. Jeg tænker, du måske har haft det lidt i den retning med din hamster... Alligevel tænker jeg, at det er noget tid siden nu, og måske er der helt andre ting, der nu påvirker dig nu, hvad tænker du om det..?
At tabe sig handler meget om at ændre på vaner. Jeg ved, det er meget svært at gøre alene, specielt når du ikke er ældre, end du er lige nu. Er det noget, du kan tale med dine forældre om, så de kan hjælpe og støtte dig? Det er rigtig fristende eksempelvis at sulte sig helt vildt, men det virker bare ikke rigtigt i det lange løb. Jeg ved ikke, hvordan jeres madvaner er derhjemme, og måske er det noget, du og dine forældre sammen kan søge hjælp til at ændre.
Kan I eksempelvis tale med din skoles sundhedsplejerske? Det er muligt, hun har nogle gode ideer til jer. Det kan være ideer til, hvordan I eventuelt kan ændre på maden, I spiser derhjemme, eller måske har hun nogle andre løsninger.
En anden ting, der er godt, hvis du gerne vil tabe dig, er at dyrke motion.
Jeg ved ikke, om det er noget du i forvejen gør, men ellers er det måske noget at tænke med ind som en mulighed for dig. Lige nu ligger sommerferien for døren, og dermed er der mange sportsaktiviteter, som stopper. Jeg ved, at der i stedet i mange byer tilbydes forskellige aktiviteter til børn og unge - kan det være noget for dig? Måske er du oveni købet så heldig, at du lærer nogen nye at kende, som du kan blive venner med.
Måske har du nogle bedsteforældre eller andre voksne i din nærhed, som du kan lave nogle aftale med, om at de støtter dig. Jeg ved fra andre børn, der er i gang med at tabe sig, at det virker godt for dem, hvis de har nogen der hepper på dem. Er der måske nogen, du kan komme i tanke om, der kan være opbakning for dig i den retning?
Selv om det er hårdt at tabe sig, er det desværre ikke noget, der sker lige med det samme, når man starter på det. Måske kan du sammen med dine forældre tale med jeres læge om, hvordan netop I griber det bedst muligt an. I den forbindelse tænker jeg også, at det er vigtigt, at I taler om, hvordan du trives i skolen.
Måske er det en ide, at I taler med dine lærere om, hvordan du har det.
Det kan lyde som en helt masse voksne, som du eller dine forældre har mulighed for at tale med. Jeg kan godt forstå, hvis det måske er lidt uoverskueligt, men alligevel tænker jeg, det er noget, du skal overveje.
Når du gerne vil tabe dig og samtidig fortæller, at du ikke har så mange venner, tænker jeg, det er en god ide for dig at få så meget hjælp fra de forskellige voksne omkring dig som muligt.
Du er også meget velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at tale med en af rådgiverne om, hvordan du har det.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.