Brev
for lækker?
hej bb
jeg er en pige på 14 år, som altid har været meget smuk.
jeg har været model siden jeg ar 5 år.
jeg føler virkelig at folk kun er sammen med mig på grund af mit udsende og min popularitet.
hver gang jeg er sammen med nogle skal de altid tage billeder til insta eller snap.
altså jeg ved godt jeg er lækker og mega køn, men betyder det virkelig at man ikke kan have rigtige venner?
ver gag vi er til fest er det altid mig der bliver inviteret først, og den som alle drengene prøver på.
de får så aldrig lov….
håber i kan hjælpe mig
kærlig hilsen den smukke med falske venner
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Jeg ved fra andre børn og unge, at det nogle gange kan være lidt overvældende at få meget opmærksomhed på sit udseende. Det er selvfølgelig en dejlig ting, at du har et smukt udseende og at du måske kan få spændende oplevelser som model. Derfor kan det måske også være svært for andre at sætte sig ind i, at det også kan være svært på nogle områder. Ligesom du fint beskriver i brevet her.
Det lyder som om, at drengene gerne vil være sammen med dig og pigerne vil være ligesom dig. Og det kan jeg godt forstå. Men det lyder også som om, at det bliver lidt overvældende for dig og at det kan være svært, at styre og at skelne tingene fra hinanden.
Selvfølgelig, kan man have rigtige venner, selvom man er køn og lækker. Og måske har du allerede rigtige venner, men er i tvivl, fordi der er meget opmærksomhed?
Jeg tænker på, om det vil være noget, som du kunne tale med en tæt ven eller veninde omkring? I et godt venskab skal man helst kunne føle sig tryg ved at tale om den slags ting. Hvis du kan mærke, at din ven eller veninder lyttter og gør sit bedste for at forstå dig, så vil det måske fortælle dig noget om jeres venskab.
Det er også okay, at sige fra over for at få taget billeder til Snap og Instagram - også selvom at det er en kompliment. Det skal andre respektere - ligesom at drengene skal respektere et nej.
Måske kan du prøve at tænke over, hvad der er en rigtig ven for dig? Du kan skrive ned, hvilke ting du synes er vigtige i et vensskab. Og hvilke ting der går over din grænse.
Måske vil du finde ud af, at dine tætte venner er sådan, som du ønsker en ven skal være.
Hvis ikke du føler, at du har tillid til dem og er tryg, så kan det være, at du skal prøve at være sammen med nogle andre. Måske nogle fra en anden klasse på skolen, eller nogen fra en fritidsinteresse, du går til. Og så kan det være at du sammen med vennerne, skal prøve at lave nogle nye ting sammen, så der ikke hele tiden skal tages billeder osv.
Jeg er sikker på, at du allerede har eller vil få rigtige venner, der holder af dig, for den du er. Også selvom du ikke vil tage billeder, eller er ked af det en dag.
Jeg håber, at mit svar her har kunne hjælpe en smule på vej.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen