Føler mig tyk

Jeg har det rigtigt dårligt med min krop, føler at jeg spiser for meget, og jeg er overvægtigt, nogen gange kan jeg sidde på min værelse med lukket dør og græde over at jeg er tyk, føler at der ikke nogen der forstår mig.

jeg har prøvt at snakke med min bedste ven, han syns at det er noget pjat. der er mange der syns jeg er den smukkeste de har set, men når jeg ser mig i spejlet får jeg det helt dårligt med mig selv. jeg er nok den mest popolær på min skole, og alle siger at jeg har en flot krop og de siger gid det var mig der så sådan ud, men jeg forstår det bare ikke?

der er nok gået et halvt år med det. så i denne her uge når jeg har spist noget, skal jeg hele tiden kaste op, og jeg læser bag på alt det jeg spiser hvor meget sukker og fedt der er i osv. jeg tænker hele tiden på at jeg ikke skal spise noget.

p.s jeg er 14 år. 158 cm høj. vejer 54 kg.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tak for dit brev, hvor du beskriver dine bekymringer i forhold til din vægt. Jeg kan forstå, at du oplever dig selv som overvægtig og at du synes, du spiser for meget og forkert. Jeg tænker, det er noget, der foregår i dine tanker i din bevidsthed.

Dine venner fortæller dig jo også, at du ikke er for tyk, tværtimod så oplever dine omgivelser dig som smuk og attråværdig / eftertragtet. Du forstår ikke de modstridende signaler fra det, du oplever og det dine venner siger, men måske er det sådan, at dit liv styres for meget af vægt og kostregler?

Du fortæller, at du synes du ser tyk ud, når du ser dig i spejlet, at du ikke har lyst til at spise, og når du spiser noget, får du lyst til at kaste op. I din alder tror jeg, at der er mange piger, der synes, de ser tykke ud. Nogle er måske for tykke, og andre tror, at de skal ligne de tynde modeller, der ses i blade og reklamer. Men mange af de billeder er manipulerede, de er ændrede for at få modellerne til at se så attraktive ud som muligt. Derfor fremstår modellerne ofte som tynde piger uden uren hud.

Nu ved jeg ikke, hvordan du ser ud, eller hvad det er for et "normal-billede", du identificerer dig med, når du synes, at du er for tyk. Men jeg forestiller mig, at når dine venner fortæller dig, at du ikke er tyk, men smuk, så er du nok en super dejlig pige. Tror du ikke, at dine tanker om din vægt og din kost, har ”taget overhånd”?

Du skriver, at du har lyst til at kaste op, når du har spist, og du skriver også, at du studerer indholdsfortegnelserne på alt, hvad du spiser. Du ser blandt andet på sukker og fedtindholdet i den mad du indtager, og du overvejer hele tiden, om du skal sulte dig ved ikke at spise noget. Jeg tænker, det er lidt bekymrende, og muligvis så synes du også det, siden du har skrevet hertil?

Ud fra det du skriver, kan jeg ikke umiddelbart se om der er grund til bekymring, men jeg tror, at det kunne være godt for dig at tale med en voksen om de tanker, du går med om din kost, din krop og dit udseende. Hvis du kun tænker på din vægt og på at tabe dig, så tænker jeg, at du måske har brug for hjælp. Den hjælp kan du måske få ved at henvende dig til sundhedsplejersken på din skole. Hun ved en masse om kost, motion og sunde vaner. Hun kan også veje dig og se om din vækst er som den bør være. Hvis du ikke ved, hvordan du får fat i sundhedsplejersken, kan du spørge en af dine lærere om, hvornår hun er på din skole.

Det kan også være, at du kan tale med din mor eller et andet nært familiemedlem om, hvordan du har det med din krop? Eller du kan ringe til BørneTelefonen på 116 111, eller skrive ind på UngeChatten, hvis du har brug for at tale med en voksen.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.