Brev
Føler mig fed
Hej jeg er en pige på 12 år jeg synes jeg er alt for tyk og jeg har dobbelthage og føler mig ikke god nok det har ingen af de andre fra min klasse. Min bff siger at jeg er tilpas og smuk men det tror jeg bare ikke på. Og min anden bff er sygt tynd og jeg er super jaloux hvordan for jeg det bedere med mig selv? jeg ved også at jeg spiser for usundt men kan ikke gøre for det
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for dit brev som handler om kroppen og udseende. Det er en problematik som mange børn/unge tænker over og bekymre sig om.
Din krop og dit udseende afhænger af mange ting end dét du spiser. Det handler også om, at man får søvn nok, at man har gode venner, at man laver sjove ting i fritiden osv. Alt det smitter af på ens humør og udstråling.
Hvis dine bff er som bff er bedst, så kan du stole på, at det de siger er rigtigt. Så er du tilpas og smuk. Uanset hvordan de andre i klassen eller i din omgangskreds ser ud.
Heldigvis ser vi ud på mange forskellige måder, og vi kan lide forskelige “typer”/måder at se ud på.
Lige nu har du en alder hvor kroppen er under forandring pga hormoner, det betyder bla. at du får bryster, din hofter bliver støre, dine lår vokser osv. Ofte sker det ikke samtidig, hvilket kan betyde, at dine kropsdele ikke helt passer sammen.
Din krop kan forandres helt op til 20 års alder, derfor kan du ikke regne med det udseende som du har det – det kan forandres mange gange fremover.
Derfor er mit bedste råd til dig, at have lidt tålmodighed og fokusere på nogle af de ting, som du godt kan lide ved dig selv. Det kan være dit hår, din humor, dine øjne eller din intelligens.
Kender du det udsagn, “det du giver opmærksomhed, er også det som fylder?”. Det betyder egentlig bare, at dét du fokuserer på, kommer til at fylde. Så du kan selv være med til, at styre dét, som fylder hos dig.
Du skriver, at du spiser usundt og har svært ved at lade være. Måske kan du tale med dine forældre og veninder om, at du gerne være lidt mere sund? Det kan være utroligt rart at have nogle som støtter én, når man skal i gang med nye vaner.
Måske har du ikke lyst til, at involvere dine veninder i det også kunne du måske være den som foreslår sunde alternativer når I skal hygge med noget spiseligt.
Hvis du spiser rimelig sundt i hverdagen, sker der jo heller ikke noget ved, at du nogle gange er med på et stykke kage eller en gang fredagsslik.
Tænker du, at du forsat er bekymret for din vægt, kan du evt. kontakte sundhedsplejersken på din skole og få en snak. Sundhedsplejersken har stor viden om børn/unge og har talt med mange andre om dette.
Jeg håber, at du får nogle gode snakke og at du tænker lidt mildere om dig selv.
Kærlig Hilsen BørneTelefonen