Brev
Fedme og ensomhed
Hej.
Jeg er en dreng på 13 år, og jeg har det meget svært med min vægt.
Jeg har OCD, og brugte hele min sommer sidste år, på at side på en stol og kigge ud i luften. Jeg har fået det meget bedre, i forhold til bakterier og at vaske mig, men jeg har et problem. Jeg har selfølgelig været meget ked af det til tider, og på grund af det, har jeg forøget min vægt med 15 kilo… Jeg er nu 163 cm høj, og vejer omkring de 75 kg.
Grunden til at jeg har taget meget på er, at jeg er knyttet meget til min computer, og da jeg er meget anderledes i forhold til dem i min klasse, kommer jeg ikke meget ud. Jeg har meget dårlige spise vaner, og det vil jeg gerne lave om på, og i bedste tilfalde, tabe 5 kilo, men jeg føler mig meget doven, og umotiveret, og jeg er begyndt at få nogle kommentarer til min udsende, som rammer mig rigtig meget (Ikke mobning)
Hvad skal jeg gør :/
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng
Tak for dit meget ærlige brev. Det er sejt af dig at skrive herind om det og det lyder til, at du er kommet rigtig langt. Det er super godt gået. Som du selv skriver, så kan der være perioder hvor man spiser mere, fordi man på den ene eller anden måde har det svært. Udfordringen er ofte, hvordan man så kan komme af med den vane igen. Det kan tage tid og man skal sommetider væbne sig med tålmodighed, men det kan godt lade sig gøre. Jeg håber, at det her brev kan hjælpe dig med, hvad der kan gøres.
Når jeg læser dit brev får jeg en fornemmelse af, at det både handler om spisevaner og motion, samt om dine klassekammerater og venskaber. Det her brev vil derfor handle om disse to ting. Det håber jeg er okay?
Jeg kan godt forstå, at de kommentarer du har fået, rammer dig. Du skriver, at du ikke har så gode spisevaner og ikke er særlig motiveret. Det kan være svært at motivere sig selv, specielt i starten. En start kan måske være at ændre på dine spisevaner, sådan så du kan få brudt med den vane du har nu. Du kan for eksempel tale med dine forældre eller en af dem om det. Så kan I sammen få en snak om, hvordan I kan ændre på spisevanerne og på hvilken måde? Det kan være en god ide at få fx din mor til at hjælpe med at lave noget mad, som er sundt og støtte dig i at spise mere frugt og grønt, måske kan du være med til at lave maden ind imellem? Det er oftest lettere at blive sundere/tabe sig, hvis man støtter hinanden. Hvordan vil det være for dig at tale med dine forældre om det? Jeg vil dog sige til dig, at du med din alder er i gang med at udvikle dig og kroppen forandrer sig. Jeg tænker, at det kan være bedre at tænke over, hvilke spisevaner man har og ikke hænge sig ligeså meget i, hvor meget man vejer, da vi alle er bygget forskelligt og ser forskellige ud. Det er vigtigt at kroppen får mad og energi. Derudover kan man også sommetider være mere kritisk overfor sig selv og hvordan man ser ud. Hvad tænker du om det? Det kan måske være en hjælp at tænke over det, specielt på de tidspunkter, hvor du måske er mere kritisk over, hvordan du ser ud.
Hvis du synes, at det er noget der fylder en masse for dig og er et problem, kan du eventuelt tale med din læge om det. Din læge vil kunne vejlede dig og tale med dig om, hvordan ens krop ser ud, hvordan den udvikler sig og hvad kroppen har brug for. Hvordan ville det være for dig?
Du skriver, at en grund til, at du har taget på er, at du er knyttet til din computer og at du ikke så tit ses med nogen. Du skriver, at du føler dig anderledes i forhold til din klasse. På hvilken måde føler du dig mon anderledes? Det kan nogle gange være sådan, at man føler sig anderledes, fordi man ikke har talt med de andre i noget tid. Det kan også skyldes, at man er nervøs for, om man passer ind eller har forskellige interesser. Hvordan oplever du det mon? Af alle dem du kender, hvem har du det så bedst sammen med? En mulighed kan være, at du spørger den person om I skal lave noget sammen efter skole en dag. Hvad tænker du om det? Nogle gange kan ens tanker centrere sig om, hvad man mon skal lave og hvis nu der bliver stilhed. Hvis du har det sådan, kan det måske være en hjælp for dig at tænke over nogle ting, som I kan lave sammen. Det kan være en måde at få åbnet op for at ses mere med nogen efter skole. Ellers er en mulighed også at ses med flere på en gang. Det kan nogle gange være en hjælp for en, hvis man er nervøs for at være alene med en. Det kan derfor være en start at lave noget sammen i en gruppe og derefter så lave noget med en af dem. Giver det mon mening?
En anden mulighed kan være at starte til en fritidsaktivitet. Sommetider kan man være nervøs for, om man nu kan finde ud af den fritidsaktivitet, man starter til. Det tænker jeg er normalt og at det ofte er sådan, at man er mere kritisk overfor sin egen præstation end andre. Hvis du skulle vælge mellem alle fritidsaktiviteter, hvilken vil du så helst starte til? På den måde kan du komme lidt væk fra din computer og starte til noget, hvor du møder andre på din alder og samtidig får rørt dig lidt?  Motion er godt og vigtigt, så måske kunne et mål du sætter dig være, at få rørt dig hver dag, enten ved at gå til en fritidsaktivitet eller alene? Hvordan lyder det?
Nu ved jeg jo ikke hvilke typer spil, du spiller på computeren, men måske kan du bruge nogle af dine styrker fra computerverdenen, ved for eksempel at gå til rollespil. Ved rollespil, får du mulighed for at spille et fiktivt spil, men hvor du gør det sammen med andre, der deler din interesse for den fiktive verden. I rollespil får man en rolle at spille, og derved igennem forskellige roller muligheden for at møde verden og øve sig i det sociale spil. Igennem rollespil er det både muligt at få rørt sig og være i et fællesskab med andre, mon det ville være en mulighed for dig? Jeg ved at der på mange skoler er tilknyttet ungdomsklubber, hvor man blandt andet kan gå til rollespil, måske du kan undersøge hvilke muligheder der er, der hvor du bor, spørg eventuelt en af dine lærere, de vil sikkert også kunne vejlede dig.
Du kan eventuelt også tale med dine forældre om, hvordan du oplever det med kammerater og at ”være fanget” bag computeren. Det kan være, at de har gode råd til, hvordan det kan blive anderledes. I kan eventuelt også finde frem til nogle ting, som du kan gøre for at ændre på sådan som det er nu. Hvordan vil det være for dig? Hvis du synes, at det er svært at sige, er en mulighed også at vise dem det brev du har skrevet herind. Hvad tænker du om det? Jeg synes dit brev viser, du har motivationen til at ville en ændring i dit liv, både i forhold til kost og venskaber, det er super flot. Måske kan en start være, at du dagligt, måske i en time slipper computeren og går en tur/cykler en tur, gerne med en ven og husk så at klappe dig selv på skulderen når det lykkes. Langsomt kan dette ændre dine tidligere vaner til nye vaner, man tager et lille skridt ad gangen.
Jeg synes, at det er vildt flot af dig at skrive herind. Du skriver, at du sidste sommer sad og kiggede ud i luften. Det er så flot, at du ikke har det sådan nu og at du har fået et bedre forhold til bakterier og at vaske dig. Du har udviklet dig og det er en styrke, som du kan bruge til at komme videre. Du er velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller chatte med os via det her link:
http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning/Basechat.aspx
. Du vil være helt anonym. Sommetider kan det være rart at tale med en man ikke kender, om sine tanker.
Mange hilsner BørneTelefonen