fede mig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 11 år,

Tak for dit brev. Flot at du har haft mod til at skrive, jeg kan godt læse, at du ikke er glad for din krop lige nu.

Du er, som du sikkert ved på vej til at blive teenager og da sker der en masse med ens krop. Den begynder at udvikle sig både fysisk og psykisk. Det betyder at ens pigekrop langsomt ændrer sig til at blive voksen. Man begynder at udvikle bryster, hofter, lår, får menstruation osv. Det er meget forskelligt, hvornår det starter, nogle er tidlige på den - 11 år som dig andre måske 14 år, før der sker noget. Det kan være svært, at være den første i klassen af pigerne, ligesom det også er svært at være den sidste. Men det er desværre ikke noget, vi selv kan styre.

Der er meget, vi ikke selv kan gøre noget ved, f.eks. hvordan vi ser ud, om vi har store eller små næser eller øre, og vi har krøller, eller om vi har en dobbelthage, som du beskriver. Der er ting, vi bliver nødt til at øve os i at kunne lide ved os selv, selvom jeg godt ved, det er svært.

Du skriver, du ikke har tid til sport. Til gengæld er det da super fint, at du skal gå med din hund, hvis du får gået nogle gode lange ture, er det også motion, hvis du cykler til skole og ellers er aktiv. Tit kan man gøre rigtig meget ved at spise sundt, specielt i din alder, hvor kroppen skal have den gode mad for at kunne udvikle sig. Hvis du er i tvivl om din mad, kunne du snakke med din sundhedsplejerske på skolen. Jeg kan godt forstå, hvis det kan være svært at finde ud af, hvad man skal spise, og da er det vigtigt, at du får lidt voksen hjælp.

Kunne det tænkes, at du snakkede med din mor om, at du gerne vil have lidt hjælp til den rigtige kost til dig, så I sammen kunne finde ud af det, og så ville det også være lettere for din mor at købe ind til og bakke op om.

Det er tit svært at ændre kostvaner, så man kan starte med kun at ændre lidt og øve sig i det og så ændre lidt mere, når man er klar til det.

Håber du kan bruge svaret. Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksen klar til at snakke.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.