Er jeg for tynd?!…

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år

Tak for dit brev, hvor du fortæller om, at du føler dig for tynd. Jeg kan sagtens forstå, det ikke er særlig rart for dig at føle, at du er for tynd og have bekymringen for, om du bliver ved med at være for tynd også i fremtiden.

Du har måske hørt før, at når man er i puberteten, udvikler man sig i forskellige stadier. Nogle vokser i starten mest i højden og de er ofte meget tynde indtil de begynder at udvikle fedtdepoter. Andre udvikler måske deres fedtdepoter først og de er ofte lidt buttede indtil de begynder at vokse i højden. Som regel regulerer det sig, og både de tynde og de buttede bliver normalvægtige, men hvornår det sker er meget forskelligt fra person til person.

Fakta er jo også, at vi som mennesker er forskellige i kropsbygning, statur, højde og drøjde. Noget er arveligt og genetisk bestemt. Har du prøvet at snakke med dine forældre om din bekymring? Nogle gange udvikler man sig som sine forældre gjorde i deres teenagetid, så hvis f.eks. din far også var tynd i starten af hans teenagetid, men senere fik mere sul på kroppen, så kan det være at du ligner ham.

Det er bestemt ikke sjovt at føle sig for tynd og jeg kan forstå på dit brev, at du har tænkt en del over hvordan du kan tage på. Jeg vil komme med nogle af mine tanker omkring dette, måske kan du bruge dem som inspiration. Jeg skriver også lidt generelt omkring teenagetiden for det kan måske give dig et billede af, at andre teenagere kan have samme bekymring som dig. .

Nu ved jeg ikke om du dyrker sport, men det er en rigtig god ide at arbejde med kroppen og det er helt klart med til, at du opbygger større muskelmasse. Jo mere motion du dyrker, jo mere mad skal du faktisk spise. Men det er ikke ligegyldigt hvad du spiser. Spiser du mange kulhydrater, som findes i hvidt brød, pasta mm., vil du nok ikke blive mere muskuløs. Proteiner derimod er med til at opbygge muskler. Proteiner findes i kød, æg, bønner m.m. men det er godt at spise varieret.

Har du tænkt på om det kunne være noget for dig, at melde dig ind i et motionscenter eller begynde til en holdsport? I et motionscenter kan man få en grundig introduktion i, hvordan man træner med de forskellige maskiner, og hvilke muskelgrupper de gavner. Instruktørerne ved sikkert også en masse om kost og motion. Det kunne jo være der var en kammerat der ville med dig derned eller begynde til anden sport sammen med dig.

Det er meget forskelligt, hvornår puberteten begynder og den kan opleves som en ekstrem forvandling. Kroppen ændrer sig fysisk fra en barn til ung, og der sker også en stor indre forandring, blandt andet i tanker og følelser. Nogle piger starter allerede i 9 års alderen, og de sidste drenge oplever det først fra 14-15 års alderen. Puberteten kan vare til man er 18-19 år. Pigerne kommer som regel i puberteten 1-2 år før drengene.

For eksempel kan der være meget store forskelle på, hvor langt man er, selvom man går i samme klasse. Det kan betyde, at man har svært ved at forstå hinanden og desværre sammenligner mange sig selv med de andre, mange bliver måske usikre og føler sig anderledes eller forkert.

Usikkerhed og misundelse får nogle til at drille, og andre til at trække sig ind i sig selv. Det kan hjælpe at vide noget om puberteten, for så er det nemmere at forstå de andre og deres reaktioner. Og måske er det også nemmere at respektere hinandens grænser og tage hensyn til dem, der har en dårlig dag.

Med hensyn til din madpakke, så tænker jeg at det vil være meget relevant at få en snak derhjemme omkring mad og madpakker. Måske kan du komme med nogle forslag til, hvad du godt kunne tænke dig at få med i madpakken. Ofte bliver madpakkens indhold til rugbrød med pålæg, fordi det er nemt. Derfor vil det være en hjælp til den, som laver din madpakke, hvis du kommer med forslag som er nemme og sunde for dig. Det kunne være, at du kan lave en hel liste over muligheder, du kunne tænke dig i din madpakke. Den liste kunne du så hænge på køleskabet. Måske er det også en mulighed for dig at hjælpe med at lave din madpakke om aftenen eller om morgenen. Så du får en madpakke med, som du kan lide indholdet af og derfor spiser den - og få mere sul på kroppen. Mon det er en ide, for dig at fortælle det derhjemme?

Jeg vil ønske dig held og lykke, og håber for dig, at du de næste par år, ved hjælp af din sunde fornuft omkring kost og motion, vil opleve en større tilfredshed med din kropsbygning.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.