Er jeg for tyk?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tak for dit brev, hvor du på en rigtig god måde får beskrevet, hvordan du har det. Det lyder til, at din krop og hvordan du ser ud fylder meget for dig. Det er godt, at du skriver herind og jeg håber, at det her brev kan hjælpe dig med, hvad du kan gøre og give dig mere afklaring.

Når du har den alder, som du har, så er din krop i gang med at udvikle sig. Det kan være grunden til, at du føler, at din krop ændrede sig som 12-årig. Det er helt normalt. Kroppen kommer til at ændre sig igennem hele livet. For nogen kan det være en hjælp at tænke over, at kroppen for alle udvikler sig og at det sker på forskellige tidspunkter.

Det lyder til, at du har talt med flere om din krop, f.eks.  siger dine veninder, at mange gerne vil se ud som dig. Drengene kalder dig tyk og nogle andre menneske siger, at du er helt tilpas. Jeg kan rigtig godt forstå det, hvis du bliver helt forvirret, når de forskellige mennesker omkring dig alle har forskellige holdninger og meninger om din krop. I sådanne situationer, så har vi mennesker det desværre med til at komme til at tro lidt mere på det negative end det positive. Kender du mon til det?

Jeg kan høre, at det har påvirket dig så meget, at du er begyndt at lade være med at spise morgenmad og frokost. Din krop har dog brug for energi for at kunne fungere. Det er derfor ikke sundt eller godt for din krop, at du lader være med at spise. Det er faktisk mere vigtigt, at du har kostvaner, som giver din krop den energi, den har brug for. Det er derfor også rigtig dejligt at læse, at du gerne vil begynde at spise igen. Måske kunne du så have lyst til at finde ud af, hvad der er sundt for din krop at få?

Det er noget, som du kan tale med sundhedsplejersken på din skole om. En sundhedsplejerske ved meget om det med vægt og sunde madvaner. Det kan f.eks. også være, at hun har noget materiale om sund kost til teenagere, som kan inspirere dig til hvilke sunde ting, som du kan få med i madpakken.

Hun vil også kunne vurdere, om du er for tyk, tynd eller helt tilpas - og vil kunne svare på din spørgsmål om det, når hun ser dig. Hvis du vil tale med sundhedsplejersken kan en start være at finde ud af, hvornår sundhedsplejersken er på din skole og hvornår du kan aftale en tid.

Hvis du ikke har lyst til at tale med sundhedsplejersken på skolen, så kan en anden mulighed være at tale med din læge om det. Lægen ved også meget om vægt og om kroppens udvikling. Hvis du vil tale med din læge om det, kan en start være at bestille en tid - måske med hjælp fra dine forældre. Derefter kan du tænke over, hvad du vil sige. For nogen kan det være en hjælp at skrive det ned, som man gerne vil sige. Det kan sommetider gøre det nemmere at sige i situationen. Ellers er en mulighed at vise det her brev. Hvordan lyder det for dig?

Du skriver, at dem fra din familie har fortalt, at de synes, du er tynd som en pind eller tilpas. Selvom de siger det, lyder det til, at du stadig tænker meget over dit udseende. Det kan måske være en hjælp at få talt det igennem med dine forældre, så de også får indsigt i, hvor meget det fylder for dig. Hvordan ville det være for dig at tale med dine forældre eller en af dem om, hvordan du oplever din krop?

Du skriver selv, at du er sarkastisk og helst ikke vil virke skrøbelig overfor drengene. Det er godt, at du kan mærke efter, hvordan du har det. At drengene fra din klasse siger, at du er tyk behøver overhovedet ikke at handle om, hvordan du ser ud. Nogle gange kan det handle om nogle helt andre ting og måske siger de det for at drille dig for sjov eller få kontakt med dig. Det kan også være, at de gør det, fordi de får en bestemt reaktion fra dig, når de siger det.

Du spørger, hvad du kan sige til drengene næste gang, de siger noget til dig. Du kunne for eksempel sige:  ”Ej, drenge, nu har I vist sagt det nok gange” ,   ”Hey, nu gider jeg ikke høre på det mere…”  "Hey drenge, hvorfor er det mon så vigtig for jer, hvordan jeg ser ud, siden I hele tiden skal kommentere på det?" "Jeg kan høre, at I finder min vægt meget interessant - hvorfor mon det?" eller én, der er lidt provokerende: Man skulle da næsten tro, at I var lidt forelsket i mig, siden I interessere jer så meget for, hvordan jeg ser ud"Kan nogle af disse forslag måske bruges?

Jeg tænker dog ikke, at man nødvendigvis er skrøbelig ved at vise, hvordan man har det eller at noget gør en ked af det. Faktisk kræver det en masse mod at skulle vise sine følelser.

Det er godt, at din klasselærer har sagt til dem, at de ikke skal kommentere på det. En mulighed er også, at du fortæller din lærer, at de ikke er holdt op med at kommentere på dit udseende. Det kan eventuelt være med til at stoppe det. Hvad tænker du om det?

En hel anden ting kan være at ændre de tankemønstre du har om din krop. En hjælp for dig kan måske også være at forsøge at tænke positive tanker, når du får dine tanker om kroppen. Når du får en tanke, som er negativ i forhold til din krop, kan du stoppe op, og tænke; ’mine veninder ville faktisk gerne se ud som mig’. Det kan måske være med til at ændre den måde du har det med din krop.

En måde at ændre på det, kan for eksempel være ved, at du tænker over en ting, som du er glad for ved dig selv hver dag. Du kan også skrive noget af det, du kan lide ved dig selv på post-it sedler, som du kan hænge op i værelset. Så kan du læse dem hver gang du får tanker om din krop. Hvordan lyder det for dig?

Du er meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen, hvis du har brug for at tale mere om det. Nummeret er 116 111 og du vil være anonym. Jeg håber, at du har fået svar på det du søgte svar på. Det er sejt, at du har skrevet herind.

Mange hilsner fra BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.