Brev
er det normalt at have det sådan her?
hej, jeg er en pige på 13.
er altid blevet beskrevet som den tynde pige og er altid blevet løftet rundt på. men da jeg ramte puberteten og min krop begyndte at ændre sig begyndte alle at “joke” med at jeg var tyk.
jeg begyndte at gå i baggy tøj som skjuler min krop. er blevet meget striks om hvad jeg indtager. fx. intet sukker, chips, junk food, sodavand med sukker, må ikke indtage noget før kl 13:00, må ikke spise mere end 2 måltider om dagen osv. er begyndt at træne dagligt. har meget svært ved at spise omkring folk og hvis jeg faktisk gør så får jeg en ubehagelig følelse.
er det normalt at have det sådan her?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Jeg kan høre, at du har et svært forhold til det med mad og krop. Det at du skriver herind viser mig, at du gerne vil have det bedre, end du har det i dag. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig.
Jeg bliver bekymret for dig, når du siger, at du ikke må indtage mad før kl. 13 og kun må spise 2 måltider om dagen. Når man spiser for lidt, begynder kroppen i stedet at tære på musklerne og hjerne fremfor fedt. Når man taber sig ved ikke at spise, er det altså muskelmasse og vand, man taber.
På BørneTelefonen snakker jeg med en del børn og unge, hvor tankerne om mad og krop fylder meget i hverdagen. Det fortæller jeg dig, fordi det kan være rart at vide, at du ikke er den eneste.
Jeg tænker på, om du mon har delt tankerne med nogen nær dig? Det kunne fx være din mor, far eller en lærer? Det er nemlig en god idé, fordi man ikke bliver ligeså alene med tankerne. Kan du følge mig?
For nogen, kan tankerne om mad komme til at fylde så meget og det kan være starten på en spiseforstyrrelse. En spiseforstyrrelse handler ikke kun om, om man spiser for lidt, men særligt om hvordan man tænker om sin krop og mad.
På den måde er det ikke noget man vælger eller skal kunne klare at stoppe på egen hånd. Det er en alvorlig sygdom, som er vigtig at få talt med nogen om i tide.
Det er ikke altid, man selv har kontrol over tankerne. Det betyder også, at det kan være næsten umuligt selv at ændre dem. Det at indse, at man ikke selv kan kontrollere sine tanker om mad og vægt kan føles overvældende og måske næsten uhyggeligt.
Der findes heldigvis flere måder, man kan få det bedre på. Det handler om at finde modet og tage det første skridt.
Jeg håber, at jeg i mit svar kan give dig nogen idéer til, hvordan du får taget netop det skridt.
• Snak med en voksen. Hvem ville du mon kunne tale med? Hvis du skulle pege på en? Det kan være alt fra en forælder, bedsteforælder, lærer eller moster. Det vigtigste er, at du får sagt det højt.
• Kontakt din læge. En anden mulighed er, at du kontakter din læge. Lægen ved en masse om, hvordan du kan få den rigtige hjælp. Lægens nummer kan du finde på dit gule sygesikringskort. Du kan sagtens selv kontakte og tale med din læge – også uden dine forældre ved det. Hvis lægen bliver bekymret for dig, så har han/hun dog pligt til at fortælle dine forældre om det.
• Ring til LMS. Når jeg læser dit brev, kommer jeg i tvivl, om du kender LMS? Det står for Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade. Hos LMS ved de en masse om de tanker og følelser, man kan gå rundt med, når man har et svært forhold til mad og vægt. Jeg tænker, at det måske kan være en hjælp for dig, at snakke med en af deres rådgivere. Det kan du læse mere om her: LMS.
Jeg håber meget, at du kan bruge mit svar, og at du bruger dit mod til at få fortalt nogen om tankerne. Det er nemlig det første skridt mod at få det bedre.
Du er også altid velkommen til at skrive eller ringe til os på 116111, hvis du har brug for en snak.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen