Brev
Er der noget galt med mig?
Hejsa.
Jeg er vegetar. Jeg spiser ikke kød eller fisk. Jeg spiser faktisk virkelig ikke noget. Jeg kan nævne flere ting jeg ikke kan lide, end jeg godt kan lide.
Jeg er ikke for tyk eller for tynd, det ved jeg. Så jeg har ikke nogle spiseforstyrrelser. Jeg er 12 år og vejer 56 kg og er 168 cm høj.
Men jeg hader spise ude, fordi jeg får altid de samme kommentarer, “Er du vegetar”, “Har du en form for spiseforstyrrelse”, “Skal du ikke have mere mad?” Og mere.
Selv min familie (bortset fra min mor og far og min søster) kommenterer på det. “Du kan ikke leve af hvidt brød”, “Nå du spiser stadig ikke kød” og det irritere mig grænseløst. Jeg har snakket med mine forældre. Og de siger også tit “Lad hende nu bare spise hvad hun vil” også sådan noget. Men de gør det hver gang.
Jeg kan heller ikke lide at spise i skolen, men øver mig på det. Folk siger tit “Har du ikke altid pålæg chokolade på” og sådan noget. Men den eneste pålæg jeg kan lide er pålæg chocolade.
Hvordan kan jeg få dem til at stoppe med at kommenterer på hvad jeg spiser, og hvad jeg ikke spiser?!
Det skal lige siges jeg kan med alle fra klassen bortset fra 2-3 piger og 2 drenge. Jeg bliver ikke mobbet. Tværtimod. Jeg er gode venner med stortest alle, som sagt lige før.
Men ligeså snart jeg tager min madpakke frem begynder de at kommenterer ondt…
Tak på forhånd:)
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 12 år.
Tak for dit brev. Som jeg læser det, så er der mange ting, du ikke spiser, så måske er det fordi, folk er bekymrede for dig?  Jeg kan alligevel godt forstå, at du ikke synes at det er sjovt, når de andre hele tiden kommenterer på, hvad du spiser. Jeg ved, at det er sådan for mange vegetarer og veganere, og at de synes, at det er trættende at høre på.
Jeg er glad for at læse, at dine forældre og din søster bakker dig op og forsvarer dig. Jeg tænker også på, om du mon har sagt til dem i klassen, at du ikke gider høre på det mere? Ellers kunne du måske prøve at snakke med din lærer om det, så hun kan hjælpe med at få snakket med klassen. Måske kan læreren spise sammen med jer og holde øje med, at der er en god tone, og at man ikke kommenterer hinandens mad.
Jeg får altså også lige lyst til at fortælle dig, at det er vigtigt, at du får alle de vitaminer og mineraler, som du har brug for. Det er nemlig svært at være kræsen og vegetar samtidig. Der er nemlig mange ting, kroppen har brug for, især når man er i vokse-alderen.
Det er heldigvis ikke så svært at få nok vitaminer, når man lever som vegetar. Men det kræver, at man går op i at lave mad og undersøger, hvordan man får det hele, så man ikke kommer til at mangle noget. Jeg tænker at din læge, sundhedsplejersken på skolen eller at dine forældre måske kan hjælpe dig med at finde nogle gode opskrifter på vegetar mad?
Venlig hilsen BørneTelefonen