Brev
en måde at få tankerne væk…
Hej børnebrevkassen
Jeg er 17 år og har lidt rod i mit liv i øjeblikket. Jeg har depression, det er først for nogle uger siden det er blevet tjekket ved en læge. Men kan sige at jeg nok har haft det sådan i over 1 år.
Det er ikke på den måde at jeg ikke kan være glad, men det kommer i perioder. Der kan være dage hvor jeg er rigtig glad også dage hvor jeg er helt nede i kuldkælderen, og ikke har lyst til at stå op om morgenen (hvilket jeg bliver tvunget til da jeg går på efterskole) når jeg ikke har timer keder jeg mig ufattelig meget.
Om aftenen hvor vi ikke skal noget man bare må hygge, keder jeg mig så meget at jeg har haft perioder hvor jeg gik i seng efter aftensmad. Jeg føler bare ikke rigtig at der er noget der er værd at lave. Jeg kan heller ikke sætte mig ned og koncentrer mig om noget i særlig lang tid af gangen.
Sådan har det været i flere måneder indtil jeg fik en ide. Jeg har i længe haft den ide at jeg gerne ville tabe mig, jeg er 181.5 cm høj og jeg vejer 68 kg. Jeg vil gerne ned på 60kg. Det var noget jeg havde et mål med og noget som jeg rigtig gerne ville, så om aftenen går jeg over og cykler på trænings cykel i 1 time, hvilket er 770 kcal der bliver forbrændt, altså ca. 100g fedt. Jeg kan godt lide at mine riben bliver tydeligere på mig og jeg vil rigtig gerne have nogle tyndere lår, som jeg mener at for store. Jeg spiser også meget mindre, hvad jeg spiste på 1 dag for 1 år siden. Spiser jeg nok på 3-4 dage. Så jeg har aftener hvor jeg kan mærke min krop skrige efter mad. Så drikker jeg bare en ordentlig mundfuld vand.
Jeg har snakket med nogle af mine venner om det. Og de siger at det er rigtig dårligt for kroppen… men for at være helt ærlig så er jeg rimelig ligeglad. Det kan få mig til at føle mig glad i perioder hvor jeg er meget trist. Og det giver mig noget at lave. Et par af mine venner snakker om spiseforstyrrelser. Hvilket jeg ikke har. Jeg vælger det jo selv. Jeg har ikke noget problem med at spise usundt og jeg får ikke dårlig samvittighed når jeg spiser. Jeg gør det sådan at jeg kun gør det på efterskolen, og når jeg er hjemme i weekenderne så spiser jeg normalt.
Det hele er som sagt i perioder. Når tingene går godt og jeg er godt humør så har jeg ikke det behov for at tabe mig, altså jeg vil da stadig gerne undgå usundheder hvis det kan lade sig gøre. Når jeg er rigtig trist så gør jeg det meget, det giver mig andet at tænke på og på en eller anden måde så er det rare at kroppen skriger efter mad. End de triste tanker.
Jeg har snakket med mine forældre om det og de ved godt at jeg gør det. Det blev noget forskrækket da jeg fortalte det, men tror de forstår hvorfor.
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 17 år Tak for dit brev, hvor du fortæller, at du har en depression og at du keder dig meget, men at du nu er begyndt at begyndt at træne rigtig meget og spise mindre fordi du gerne vil tabe dig, og at det hjælper på kedsomheden. Du fortæller i dit brev at du er 181 cm høj og vejer 68 kg, men at du gerne vil ned og veje 60 kg . Jeg er nødt til at fortælle dig, at hvis du kommer ned og veje 60 kg , så vil du være på kanten til at være undervægtig, og det er bestemt ikke sundt. Udover at det ikke er sundt, kan det også betyde at du bliver mere træt og får sværere ved at koncentrere dig, noget du fortæller i brevet, at du allerede har svært ved nogen gange. Du fortæller i dit brev, at du er ligeglad med at det ikke er sundt, fordi det giver dig noget at lave og får dig til at føle dig glad i de perioder hvor du er trist. Jeg kan godt forstå, du gerne vil føle dig glad, og at du derfor gerne vil gøre de ting, som gør, at du ikke er så trist. Jeg ved, at der er mange af dem som enten har en depression eller af en anden grund har det skidt, som finder et eller andet som de kan kontrollere, fordi tristheden netop ikke kan kontrolleres, den kommer nogle gange helt uventet. Men ved at kontrollere din mad og motion har du noget som du helt selv kan bestemme 100 % over, og det kan jeg godt forstå at du gerne vil. Men samtidig bliver jeg ret bekymret når du fortæller, at det du for et år siden spiste på 1 dag, spiser du nu på 3-4 dage, og at nogle gange når din krop skriger på mad, så drikker du bare vand. Du fortæller selv, at du ikke har en spiseforstyrrelse, fordi du ikke har noget problem med at spise usundt og fordi det er noget du selv bestemmer. Jeg er jo hverken læge eller ekspert på området, og kan ikke ud fra dit brev vurdere, om du har ret eller ej, men i hvert fald, så synes jeg, det, du fortæller, er bekymrende...Jeg ved ikke, om du kender den hjemmeside der hedder www.lmsspiseforstyrrelse.dk, men der kan du læse meget mere om, hvad det vil sige at have en spiseforstyrrelse og hvordan man kan få hjælp. Du fortæller i starten af dit brev, at du har været ved lægen og fået diagnosen depression. Sagde lægen ikke noget om, hvad der så kunne gøres for at du skulle få det bedre..? Jeg tænker at det kan være en god idé, hvis du snakker med lægen om, hvordan du får det bedre, for det er jo ikke rart at gå og være trist fra tid til anden.Måske synes du det er svært at skulle snakke med lægen om, så måske du kan starte med at snakke med dine forældre om det, eller måske en lærer på din efterskole, som du synes er god at snakke med. Hvad tænker du om det..? Du er også altid velkommen til at ringe/ sms'e ind til BørneTelefonen på 116 111 eller prøve UngeChatten på http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning/Basechat.aspx De bedste hilsner BørneBrevkassen
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.