en måde at få tankerne væk…

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 17 år Tak for dit brev, hvor du fortæller, at du har en depression og at du keder dig meget, men at du nu er begyndt at begyndt at træne rigtig meget og spise mindre fordi du gerne vil tabe dig, og at det hjælper på kedsomheden. Du fortæller i dit brev at du er 181 cm høj og vejer 68 kg, men at du gerne vil ned og veje 60 kg . Jeg er nødt til at fortælle dig, at hvis du kommer ned og veje 60 kg , så vil du være på kanten til at være undervægtig, og det er bestemt ikke sundt. Udover at det ikke er sundt, kan det også betyde at du bliver mere træt og får sværere ved at koncentrere dig, noget du fortæller i brevet, at du allerede har svært ved nogen gange. Du fortæller i dit brev, at du er ligeglad med at det ikke er sundt, fordi det giver dig noget at lave og får dig til at føle dig glad i de perioder hvor du er trist. Jeg kan godt forstå, du gerne vil føle dig glad, og at du derfor gerne vil gøre de ting, som gør, at du ikke er så trist. Jeg ved, at der er mange af dem som enten har en depression eller af en anden grund har det skidt, som finder et eller andet som de kan kontrollere, fordi tristheden netop ikke kan kontrolleres, den kommer nogle gange helt uventet. Men ved at kontrollere din mad og motion har du noget som du helt selv kan bestemme 100 % over, og det kan jeg godt forstå at du gerne vil. Men samtidig bliver jeg ret bekymret når du fortæller, at det du for et år siden spiste på 1 dag, spiser du nu på 3-4 dage, og at nogle gange når din krop skriger på mad, så drikker du bare vand. Du fortæller selv, at du ikke har en spiseforstyrrelse, fordi du ikke har noget problem med at spise usundt og fordi det er noget du selv bestemmer. Jeg er jo hverken læge eller ekspert på området, og kan ikke ud fra dit brev vurdere, om du har ret eller ej, men i hvert fald, så synes jeg, det, du fortæller, er bekymrende...Jeg ved ikke, om du kender den hjemmeside der hedder www.lmsspiseforstyrrelse.dk, men der kan du læse meget mere om, hvad det vil sige at have en spiseforstyrrelse og hvordan man kan få hjælp. Du fortæller i starten af dit brev, at du har været ved lægen og fået diagnosen depression. Sagde lægen ikke noget om, hvad der så kunne gøres for at du skulle få det bedre..? Jeg tænker at det kan være en god idé, hvis du snakker med lægen om, hvordan du får det bedre, for det er jo ikke rart at gå og være trist fra tid til anden.Måske synes du det er svært at skulle snakke med lægen om, så måske du kan starte med at snakke med dine forældre om det, eller måske en lærer på din efterskole, som du synes er god at snakke med. Hvad tænker du om det..? Du er også altid velkommen til at ringe/ sms'e ind til BørneTelefonen på 116 111 eller prøve UngeChatten på http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning/Basechat.aspx De bedste hilsner BørneBrevkassen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.