Brev
Emo
Hej
Jeg er en pige på 15 år.
Jeg har altid syntes om Emo looket, og ville altid se sådan ud. Men min mor er meget i normerne. En af mine venner farver deres hår og har det tøj på de gerne vil, men min mor siger hun ligner en billig luder.Jeg er bange for at min mor ikke ville kunne lige mig, hvis jeg fortæller hende jeg vil se ud som jeg vil.
Jeg har fortalt mine venner om det, og de ligeglade.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre eller hvordan jeg skal sige til min mor at jeg vil se Emo ud.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for at dele dine tanker her i brevet. Det er en styrke at turde dele sine tanker og spørge andre om hjælp. Det har du gjort, og det er så godt gået. Jeg vil forsøge at hjælpe dig med, hvad du kan gøre.
Jeg synes du er sej, at du har en mening om, hvordan du gerne vil se ud. Også selvom det måske ikke er sådan alle andre ser ud. Det er ikke alle som tør stå ved, hvem de er. Men det gør du!
Jeg kan dog godt forstå, at du kan blive nervøs for at skulle sige det til din mor. Især når din mor har sagt grimme ting om dine venner, som farver deres hår og går i det tøj, som de gerne vil. Alligevel tror jeg at det vil være en god ide at snakke med din mor.
Hvis du snakker stille og roligt med din mor, så vil hun måske forstå, hvorfor du godt kunne tænke dig at have emo-looket. Jeg tænker på, om I kan aftale et tidspunkt, hvor I kan snakke sammen om det. Måske I kan gå en tur sammen eller snakke sammen en aften efter aftensmad? Du kan sige til hende, at der er noget, som du tænker rigtig meget over. Og som du gerne vil snakke med hende om.
Hvis du har mod på at snakke med hende, så kan du fortælle, hvad du synes, der er flot ved emo-looket. Måske er det håret? Måske er det tøjet? Måske nogle af de smykker, som man går med? Du kan spørge hende, hvad hun synes om looket. Sammen kan I måske aftale, om der er noget du kan starte med at gå med? Det kan være du kan købe lidt af tøjet, men vente med at farve håret?
Du kan måske også spørge din mor, om der var noget bestemt tøj, som hun gik i, da hun var ung. Din mor har jo også været ung engang, og måske har hun haft det ligesom dig. At der var et bestemt look, som hun synes var fedt. Hvis hun bliver mindet om det, så kan det være, at hun bedre forstår dig. Kan du mon følge mig?
Det vigtigste ved jeres samtale er, at I snakker stille og roligt om det. Det er vigtigt at du forklarer din mor, hvorfor du gerne vil, som du vil. Tror du, at du har mod på det? Hvis det er en hjælp for dig, så kan du måske skrive dine tanker ned på et stykke papir inden. På den måde er det nemmere at huske alt det, som du gerne vil sige.
Hvis du snakker med din mor, så kan det være, at du efterfølgende har brug for at snakke med BørneTelefonen om det igen. Du er altid velkommen til at skrive eller ringe på tlf. 116111. Så kan vi sammen finde ud af, hvad du kan gøre til den tid.
Jeg håber meget, at du kan bruge mit svar.
Varme hilsner fra BørneTelefonen