Brev
bliver man tynd hvis….
bliver man tynd hvis man lever af hvidt brød og frugt + en vitaminpille om dagen og massere af vand ?
og er det skadeligt for kroppen? kan man dø af at leve sådan?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 13 år.
Tak for dit korte og meget konkrete brev. Hvis man beslutter sig for at leve af hvidt brød, frugt, en vitaminpille og masser af vand, kan jeg forestille mig, at man måske bliver tynd. MEN det er en meget usund måde at blive tynd på. Har du et ønske om at tabe dig, vil jeg anbefale dig at omlægge dine spisevaner til at være sunde, grove, grønne, nærende og fulde af vitaminer og energi. Og ikke mindst at dyrke motion. Ved at dyrke motion sætter du din krops forbrænding i vejret.
Hvidt brød er i sig selv tomme kalorier. Du får ingen energi, ingen næring ud af at spise hvidt brød. Frugt er godt og sundt, men heller ikke her får du så meget næring. En vitaminpille kan være et tillæg til en almindelig god daglig kost. Og vand har din krop brug for. Nogle mener dog, at man kan drikke for meget vand.
JA, det er skadeligt at leve på den måde, du beskriver. Du skal se kroppen som en motor, som skal have den nødvendige daglige fordeling af brændstof/mad for at fungere. Får den ikke det, vil den begynde at blive nedbrudt. Din krop bruger også maden til at holde dit immunforsvar i gang, så du bedre kan nedkæmpe sygdomme. Maden bruges til at gendanne kroppens celler. Til at producere, hvad den måtte have brug for, for at fungere. Du er også 13 år gammel og dermed i voksealderen.
Hvorvidt du kan dø af at leve sådan? Tja, du har i hvert fald en langt højere risiko for at blive syg og nedbryde din krop. På længere sigt kan det at misvedligeholde sin krop nok godt medføre døden.
Jeg håber, du fik nogle svar, du kan bruge til noget. Jeg kan jo ikke læse ud fra dit brev om, hvorvidt du selv står og overvejer denne leveform, eller hvorvidt du blot ønsker at orientere dig. Jeg er ikke ernæringsekspert, og vil råde dig til evt. at tage kontakt til Sundhedsplejersken på din skole. Hun ved netop en masse om krop og mad, og vil kunne give dig gode råd og vejledning.
Du er også altid velkommen til at skrive igen. Du kan også benytte vores BørneTelefon på 116 111 eller BørneChatten. Begge steder sidder der rådgivere klar til at tale med dig.
Bedste hilsner BørneBrevkassen
Få flere gode råd til krop og udseende
Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.
Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.
Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.