Brev
bare svært
Hej jeg synes at det er meget svært med venner og ved ikke om det er normalt og have det sådan og nogle gange tænker jeg bare om jeg kunne være hende eller hende. Synes jeg selv ikke er god nok og synes jeg er Grim med mine bumser og føler at mine venner også synes det er det normalt?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Jeg kan høre, at får en følelse af ikke at være god nok, når du tænker på dit udseende. Det lyder som nogle svære tanker at gå rundt med. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig.
På BørneTelefonen taler vi med mange piger, der har lave tanker om sit udseende. Det er piger som fortæller, at de er kede af, hvordan de ser ud. Det fortæller jeg dig, fordi det kan være rart at høre, at man ikke er den eneste, der har det sådan.
Piger i puberteten tænker fx tit, at de er for tykke, selvom de overhovedet ikke er det. De kan også tænke, at de er for høje, for lave, har for små bryster eller for stor numse, for mange bumser eller for tør hud. Der kan være så mange tanker inde i ens hoved om, hvordan man ser ud. Men for det meste stemmer tankerne ikke overens med virkeligheden eller med det, andre ser. Kan du følge mig i det?
Tankerne om ens udseende hænger ofte sammen med puberteten. Kroppen og sindet udvikler sig. Man begynder fx at få bumser, fordi ens hud reagerer på de hormonsvingninger, som forgår i kroppen. Det er helt naturligt. Men man kan måske godt have lidt svært ved at følge med selv. Og måske synes man, at ens udseende er blevet lidt fremmed for en, når den har ændrer sig. Det kan jeg virkelig godt forstå.
Det er vigtig, at du har det godt med dig selv, og hvordan du ser ud. For mange betyder det, at man skal øve sig på at ændre tankerne om sit udseende, fremfor at ens udseende skal ændres. Kan du følge mig?
Menneskets hjerne er indrettet således, at den tror på det, den får at vide. Så hvis du gentagne gange fortæller dig selv, at du er grim, så begynder din hjerne at tro, at det rent faktisk er rigtigt. Det er nogle rigtig svære tanker at gå rundt med, men det betyder jo faktisk også, at din hjerne kan overbevises om, at du god nok, præcis som du er.
Måske kan du prøve at finde 3 ting, som du godt kan lide ved dit udseende. Du kan skrive det ned eller fortælle det til dig selv i spejlet.
Du kan også lave øvelsen med en god ven, hvor I fortæller tre positive ting om hinanden. Man kan være rigtig hurtig til at lægge mærke til, det alt det man ikke kan lide ved sit udseende. Derfor er det godt at øve sig i at tale pænt til sig selv.
Du kan også prøve at lave nogle selvværdsøvelser. Det kan du få inspiration til her: Dårlig selvtillid?
Husk også at vi mennesker ser forskellige ud. Det kan være rigtig svært, hvis man føler, at man skiller sig lidt ud. Derfor kan det også være en god idé, at øve sig på ikke at sammenligne sig for meget med veninderne. Også selvom jeg godt ved, at det kan være svært at lade være.
Jeg håber meget, at mit svar kunne hjælpe dig. Ellers er du også meget velkommen til at ringe eller skrive ind på 116111. Så ser vi på, hvordan vi ellers kan hjælpe dig.
Kærlige hilsner fra BørneTelefonen