Anstrengt forhold til sundhed – konstant tanker om mad

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære E

Med så mange tanker dagligt om mad og motion kan jeg godt forstå, at du beskriver det hele som om, der er et madmonster i dit hoved.

Og jeg kan godt forstå, at du har brug for hjælp til, at dette madmonster forsvinder.

Jeg kan høre på dig, at du ønsker at mad og motion bliver noget, du kan nyde. Og ikke en pligt eller noget farligt. Sådan kan du godt få det. Men det kræver nok, at du får noget hjælp.

Jeg kan læse, at du selv er meget opmærksom på, at tankerne ikke må få dig helt uden kontrol: du vil ikke kaste op, og du er opmærksom på ikke at blive for tynd.

Alligevel er du ikke helt i kontrol. Det er madmonstret, der bestemmer. Og det bestemmer for meget.

Mit råd til dig er at få noget professionel hjælp. Jo før du får brudt dine tanker og dine usunde mønstre, jo bedre.

Jeg vil derfor råde dig til at tale med nogle voksne om det her. Og du skal ikke være pinlig over at indrømme, hvordan det står til (som du skriver). Jeg tror faktisk, at mange vil kunne genkende dine tanker. For vi lever i et samfund med stor fokus på krop, udseende og sundhed. Og et kæmpe ansvar for selv at være den sundeste, smukkeste udgave af os selv. Det er et håbløst projekt - for vi ændre os alle livet igennem. Og de forandringer og det forfald der følger med livet, kan vi ikke gøre meget ved. Bedst er det derfor at finde en måde at acceptere vores udseende på.

Kan du tale med dine forældre om det her? Eventuelt vise dem dit brev og mit svar? Sammen kan I tale med din læge og finde hjælp til dig.

Du kan også selv ringe til din læge og få en snak. Eller tale med sundhedsplejersken på din skole.

Derudover tænker jeg, at du kan få noget hjælp hos LMS - https://www.lmsos.dk/.De kan hjælpe dig med at finde ud af, om du har en spiseforstyrrelse. Og vil også kunne rådgive dig til, hvilken hjælp, der kunne være god for dig.

Jeg tænker, du har en stor styrke i, at du kan se madmonstret udefra. Det viser, at du godt er klar over, at dine tanker om mad og motion ikke er dig. Men bare tanker. Og tanker kan man ændre. Sådan så ens handlinger også ændrer sig. Du har allerede taget et stort skridt i den retning, nu du har skrevet til os. Det er godt gået. Læg du blot arm med det monster - det bliver dig der vinder!

Mange tanker til dig fra

BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.