Brev
Anoreksi OG Bulimi
Hej BB
Jeg har taget en masse BMI teste og spise for styrelses teste online og de siger at jeg er svært undervægtig
det siges lige at jeg er 12 og vejer 47 og er 168 høj men ingen tror på at jeg kan have det
og jeg går på et behandlings hjem PGA mobning og jeg ville hvide om der var nogle råd eller nogle man kunne skrive til udover jer
og jeg har nok også ADHD
jeg kan finde på og side i en bil og så rulle vinduet ned og stikke hovedet ud og række tunge midt inde i køge så det ville jeg bare gerne have svar på og jeg synes bare at det er mange ting at måske at være ramt af
Mvh T…
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære T
Det er sejt, at du skriver herind om det og selv opsøger råd og hjælp. Det virker for mig til, at det er noget der fylder meget.
Du har taget mange test på nettet, og det viser mig, at du du selv prøver at finde ud af, om det med dit BMI og ADHD. Det er godt at du prøver at finde ud af det.
De test som er på nettet, kan man desværre ikke stole 100% på. Derfor er det godt, at du gerne vil vide mere om, hvad du kan gøre.
Jeg tænker, hvordan du mon selv har det med din krop og hvordan du ser ud og spiser? Når man er på din alder er kroppen ved at udvikle sig, og det er meget forskelligt hvilket tempo det sker i og hvordan man ser ud. Du skriver, at ingen tror på, at det måske er sådan, men at du gerne vil have hjælp til, hvem du kan tale med. Jeg vil i det her brev komme med forskellige forslag til, hvordan du kan få vejledning og hjælp.
En mulighed er, at du taler med sundhedsplejersken på din skole om det. Sundhedsplejersken har viden om kroppens udvikling og kender til kroppens udvikling, BMI og spiseforstyrrelser. En sundhedsplejerske vil kunne tale med dig om, hvad du tænker og hjælpe dig med, hvad der kan gøres. Det er forskelligt, hvornår sundhedsplejersken er på skolen. Det vil være godt, at du først finder ud af, hvornår sundhedsplejersken er der og hvornår du kan få fortalt det. Har du overvejet, hvordan du kunne fortælle om det?
En anden mulighed er at tage til lægen og tale om vægt og dine tanker om det. Der skal du aftale en tid. Lægen kan fortælle sige, hvad han eller hun tænker og vejlede dig. Det kan sommetider være rart at have en voksen med, som man er tryg ved. Hvilken voksen kunne være rar at tale med for dig og eventuelt tage med dig til lægen? Det kunne for eksempel være en fra behandlingshjemmet, en fra din familie eller måske en venindes mor.
Du skriver, at ingen tror på dig. Jeg ved ikke, hvem du har sagt det til. Men måske kunne det være en hjælp for dig at tale med en af de voksne på behandlingshjemmet om det. Den som du er allermest tryg ved. Jeg ved ikke, om det er en person du har fortalt det til før. Måske kan du sige, at det fylder rigtig meget for dig, og du gerne vil finde ud af, hvorfor du har det sådan. Det er kan være rart at have en voksen med, som kan støtte dig og en du kan fortælle om dine tanker og bekymringer.
Hvad tænker du om at tale med en af de voksne på behandlingshjemmet, og hvornår vil være et godt tidspunkt at fortælle, at du har brug for at finde ud af, hvorfor du har det sådan?
Du skriver, at du tror, at du måske har ADHD. Jeg tænker, at du kan tale med en lærer om det og I kan tale om, hvad der kan gøres ved det. Hvilken lærer er du allermest tryg ved? Det kan nogle gange være en hjælp at tænke igennem, hvad man gerne vil sige, inden man siger det til andre. Så er man mere sikker på at få sagt det man gerne vil.  Det kan være at du skal skrive det ned, ligesom du har gjort her i brevet. Vil det være idé, du kan bruge?
Det kan fylde meget, når man synes, at det er meget man måske har. Det er godt, at du kan mærke efter, hvordan du har det og at du lægger mærke til, hvad du føler.
Det er så flot, at du har skrevet herind og jeg tænker, at du godt kan få hjælp med det. Jeg tænker, at det ikke er noget du skal gå med selv.
Du er også  meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111, vi har åbent alle dage fra 11-23. Så kan vi tale mere om, hvordan du kan fortælle det til andre og hvem du helst vil tale med, eller hvad du har lyst til at tale om.
Jeg håber, at det her brev kan hjælpe dig med, hvad du kan gøre.
Mange hilsner BørneTelefonen.